Je studenten betrekken bij je online les

Stef Winteraeken, Docent Mechatronica bij Fontys Hogeschool Techniek en logistiek, 15 april 2020

Je studenten betrekken bij je online les.

Sfeerafbeelding Fontys
Ik geef nu een aantal weken regelmatig online college. Gedurende deze tijd heb ik een gestructureerde opzet gemaakt voor mijn online lessen waarbij ik de nadruk leg op het zelf actief bezig zijn van studenten. Dit doe ik met behulp van Microsoft Teams, een digitaal tekentablet en een programma dat we zelf ontworpen hebben voor opdrachten.

Mijn doel
Mijn doel is om de individuele studievoortgang van alle studenten op afstand te kunnen monitoren door optimaal gebruik te maken van de tools die ik tot mijn beschikking heb. De tool en database die we binnen het Mechatronicateam gebruiken zijn door onszelf ontwikkeld en sluiten dus ook precies aan bij onze behoeften.

Wat heb ik gedaan
Start van de les
Ik geef mijn lessen in Microsoft Teams en begin met een interactieve wrap-up van de stof van de vorige les. Bijvoorbeeld: Ik geef korte voorbereidende vraagstukken die aan alle studenten worden voorgelegd. Studenten krijgen 5 minuten de tijd en melden het in de chatbox als ze klaar zijn (zodat ik overzicht houd). Daarna laat ik het vraagstuk door een student uitleggen.

Doornemen onderwerp van de les:
·       Kern en vragen toelichten met behulp van een tekentablet die ik laat zien via Microsoft Whiteboard (en dan aan studenten via Teams). Interactief, veel vraag-gestuurd, leggen van relaties. Whiteboard-info wordt na de les met studenten gedeeld.

·       Onderwerp afsluiten met een of enkele vraagstukken die op het whiteboard worden opgeschreven. Studenten maken deze en melden het weer in de chatbox wanneer ze klaar zijn. Student of meerdere studenten oplossing laten uitleggen voor de groep. Docent schrijft mee op whiteboard.

·       Afronden onderwerp.

Studenten gaan vervolgens individueel met vraagstukken aan de slag in online vraagstukken-tool.

·       Studenten bezitten het programma (AssignmentTool, gemaakt door collega Ruud den Bekker) met opgaven/vraagstukken, horend bij elk onderwerp. Het programma is geschreven in het wiskundig-analytisch programma Matlab, dat iedere student op laptop heeft geïnstalleerd. Het is helaas nog niet geschikt voor toepasbaarheid op grote schaal (evenals de database die we ook gebruiken), maar voor je eigen lessen kun je hier natuurlijk een andere geschikte tool in zetten.

·       Studenten gaan individueel aan de slag (alle opgaven moet aan het eind van de module gemaakt zijn en minimaal 1x goed). Elke student heeft dezelfde opgaven maar met andere getallen dan de overige studenten.

·       Onze online database (gemaakt door collega Ruud den Bekker) legt resultaten vast. Per opgave wordt vastgelegd wanneer en hoe vaak deze gemaakt is. Uiteraard kunnen we ook zien welk antwoord ingevoerd is en of het goed is. De docent kan zo de studievoortgang monitoren. Ook de student kan zijn resultaten inzien.

·       Tijdens de les worden studenten gecoacht (ze geven aan waar ze vastlopen, vertellen probleem, laten uitwerking zien, etc).

Mijn ervaring
Ik gaf al vaker les op deze manier en daarom waren al mijn lessen al redelijk tijd- en plaats-onafhankelijk opgezet. Ik heb mijn lessen dan ook zonder enige vertraging kunnen voortzetten. Studenten vinden het een prettige manier van werken, we evalueren met name de nieuwe programma’s regelmatig met  hen.

Zelf aan de slag
Helaas zijn de AssignmentTool en de bijbehorende database nog niet geschikt voor toepasbaarheid op grote schaal. Maar Microsoft Teams en Microsoft Whiteboard kan iedereen gebruiken. In Teams gebruiken we de videofunctie en de chatfunctie. Ik verbind mijn eigen tekentablet (van Wacon) via USB met mijn laptop en laat het resultaat zien in Microsoft Whiteboard. Whiteboard laat ik vervolgens aan de studenten zien via de videofunctie in Teams.

En als je nog vragen hebt
Dan kun je me mailen op s.winteraeken@fontys.nl. De colleges, database en AssignmentTool zijn mede bedacht en gemaakt door collega Ruud den Bekker, te bereiken via r.denbekker@fontys.nl.