Online hoorcollege met gebruik van Nearpod
Michelle van Gent, Docent FHP
30 maart 2020
Online hoorcollege met gebruik van Nearpod
Mijn doel
Interactie, de student geïnteresseerd houden en ze voldoende ruimte geven voor inbreng.
Wat heb ik gedaan
Ik heb mijn verhaal verteld en daarnaast de studenten ook m.b.v. Nearpod een quiz laten maken.
Dit is een tool waarmee je makkelijk een presentatie inclusief quiz/poll kunt maken.
Mijn ervaring
Over het algemeen was dit voor mij een goede ervaring maar het is wel een uitdaging om tijdens een online hoorcollege, naast een PowerPointpresentatie ook nog een extra tool in te zetten.
Ook voor studenten betekent dit extra handelingen omdat ze in meerdere schermen actief moeten zijn. Dit werkt niet heel prettig.
Daarnaast wordt de interesse naarmate de quiz vordert, minder.
De tool kan maar een maximum van 40 studenten aan. Dit wist ik van te voren niet, dus daar dient ook rekening mee gehouden te worden.
In het algemeen werd het hoorcollege positief ervaren en vonden de studenten het prettig dat er veel voorbeelden met betrekking tot de theorie werden gegeven.
Zelf aan de slag
Nearpod is laagdrempelig en het biedt veel verschillende werkvormen aan. Je moet wel opletten dat het niet te technisch wordt. Mij hielp het dat ik een extra scherm had om zo het overzicht van de verschillende tools te kunnen behouden.
Nearpod openen; www.nearpod.com
Via onderstaande link wordt precies beschreven hoe je met Nearpod aan de slag kunt gaan;
https://leerling2020.nl/wp-content/uploads/2018/01/Kickstarter-Nearpod.pdf
En als je vragen hebt
Je kunt mij bereiken via m.vangent@fontys.nl