Samen (online) spelen = samen leren

Gertie Proctor-Tagage, docent bij LM IFBM, 14 april 2020

Samen (online) spelen = samen leren

Sfeerafbeelding Fontys

Ik zet online spelletjes in om leerstof te laten automatiseren bij de studenten.

Mijn doel
Ik wilde onregelmatige werkwoorden automatiseren bij de studenten. Het meteen uit het hoofd leren van deze werkwoorden lukte vaak niet. Via een spelvorm komt er meer binnen en blijft het beter hangen.

Wat heb ik gedaan
Tijdens een klas Nederlands (2 jaar) heb ik geprobeerd door allerlei tools, de onregelmatige werkwoorden op afstand aan te leren aan de studenten. Via Flipping the Classroom zet ik eerst informatie uit met een PowerPoint. Daarna ga ik met de studenten via MS Teams een memoryspel spelen, ook weer met onregelmatige werkwoorden. Omdat de groep bestaat uit 5 personen is het samen spelen van het memoryspel te verwezenlijken. Ik luister als docent mee, maar laat de studenten het spel samen spelen. Ik maak aantekeningen en deel deze na afloop.

Didactische werkvorm die ik heb ingezetIk heb spelletjes ingezet als werkvorm. De tools die ik heb gebruikt zijn: MS Teams, PowerPoint en Internet.

Mijn ervaringen
Het is praktisch af en toe lastig, omdat internet het regelmatig laat afweten. Ik zet voor de les allerlei zaken klaar en je hoopt dat er internet dan stabiel blijft, anders is niets zichtbaar. Als het niet lukt, dan geef ik de spelletjes als huiswerk op.

De reacties van de studenten
De studenten zijn erg positief en vragen elke keer of ze weer een spelletje kunnen spelen. Vooral de variatie van spelletjes vinden ze prettig. Elke groep speelt 1 per week spelletjes op deze manier.

Waar zijn de gebruikte tools te vinden?
Via Google vind je veel gratis online spelletjes. Ik heb gezocht op woordzoeker en kwam uit op:  Match The Memory.

Check voor tools die je kunt/ mag gebruiken ook: https://connect.fontys.nl/diensten/IT/Paginas/Welke-tools-kun-je-gebruiken.aspx

Tips voor andere docenten, die hiermee willen werken?
Je moet vooral durven nieuwe dingen uit te proberen! En proberen de lessen af te wisselen met deze activiteiten.

En als je nog vragen hebt
Vragen en suggesties zijn van harte welkom via onderstaande mail:
g.proctortagage@fontys.nl