Zet Teams in voor groepswerk

Jana Machleid, docent aan de Fontys International Business School Venlo, 11 mei 2020

Zet Teams in voor groepswerk

Sfeerafbeelding Fontys
Veel van de lessen die ik geef, zijn in eerste instantie moeilijk om te zetten naar een online versie. Mijn lessen, zoals Sociale en Communicatieve vaardigheden, zijn zeer interactief en bestaan ​​grotendeels uit groepswerk. Met MS Teams heb ik nu een formule gevonden waarin ik met name groepswerk online zoveel mogelijk kan voortzetten.

Mijn doel
Natuurlijk wil ik dat studenten online dezelfde input krijgen als ze normaal gesproken offline ontvangen. Interactie is daarbij essentieel in mijn lessen. Dus ik wilde een manier vinden om die interactie aan te bieden, maar ook om die te organiseren. Niet alleen voor mijn lessen, maar ook voor het sociale aspect. Er zijn veel (buitenlandse) studenten die nu alleen zijn en het is fijn voor hen om veel online/sociale contacten te hebben.

Wat heb ik gedaan
Ik ben begonnen met kijken naar de mogelijkheden voor online groepswerk, want dat omvat de meeste van mijn lessen. Vanuit een educatief oogpunt worden de online lessen op dezelfde manier georganiseerd als offline. Studenten werken in groepen van 4 of 5 personen. Voordat het college begint, beoordeel ik of al mijn offline oefeningen ook online kunnen worden gedaan. Dit is niet altijd het geval. Als de lezing voor de hele groep begint, gebruik ik mijn PowerPoint die ik deel via Teams.

Vooraf maak ik binnen Teams groepen aan voor de studenten. Afgezien van hen, kan niemand anders daar in. Na de presentatie en bijvoorbeeld een situatiebeschrijving of een casusvraag bespreken de studenten de casus in die kleinere groepen. Daar krijgen ze 5-15 minuten voor. Omdat ik de groepen heb gemaakt, kan ik me bij deze groepen aansluiten en op deze manier 'bezoeken' maken en luisteren hoe de studenten werken - alsof ik van groep naar groep in een klaslokaal loop.

Als het tijd is om terug te keren naar het hoofdkanaal met presentatie, kan ik iedereen uitnodigen om dit te doen door een bericht te geven aan @team (dat is de hele groep) in de chat. Dan verzamelt iedereen zich weer in het presentatiekanaal en bespreken we met de hele groep. Studenten kunnen dus wisselen tussen 2 Teamkanalen, kunnen de presentatie verlaten en vervolgens weer inbellen.

Een groepsgesprek met Teams is soms moeilijk; hoe meer mensen in de groep, hoe minder reactie je krijgt. Neem daarom meer de rol van moderator op je en spreek studenten bijvoorbeeld rechtstreeks bij naam aan. Of stel een gesloten vraag die iedereen via chat kan beantwoorden. Soms is dat lastig, omdat niet alle studenten een goede aansluiting of microfoon hebben. Tijdens het spreken demp ik de microfoons van studenten, maar dat kan natuurlijk niet tijdens een klassikale discussie. Studenten moeten soms gevraagd worden om hun microfoons te dempen na het beantwoorden van een vraag, maar dit is iets waar ze heel snel op ingespeeld zijn.

Voor theoretische uitleg gebruik ik ook regelmatig video's die ik zelf maak volgens het flipping the classroom principe. Mijn leerlingen moeten deze video's bekijken voordat de les begint. De les kan vervolgens worden gebruikt voor het werken aan praktische voorbeelden. Ik merk dat het voor sommige studenten moeilijk is om de discipline of misschien de voorwaarden daarvoor te hebben.

Mijn ervaring
Ik moet elke les opnieuw beoordelen vanuit het perspectief wat er op de "gebruikelijke" manier kan worden gedaan en wat er moet worden veranderd. Ik behandel nu sommige onderwerpen direct in de presentatie en niet langer als een opdracht. Ik merk ook dat groepswerk nu meer tijd kost, dus ik moet de hoeveelheid beperken. Daarom wil ik in de toekomst een blended versie van deze lezingen aanbieden. Studenten vinden de werkwijze zelf erg prettig, ze zijn blij dat alles door kan gaan.

Ga zelf aan de slag
Ik gebruik allerlei Teams-functies voor mijn lessen.
Ik zorg ervoor dat ik van tevoren de juiste groepen heb geregeld zodat we meteen aan de slag kunnen. Bij het maken van deze kanalen kies ik voor de instelling 'privé', zodat de studenten niet in andere groepen kunnen kijken en dus ook niet kunnen worden afgeleid.
Voor elke docent is het erg handig om tussen kanalen te wisselen - gewoon door lid te worden van het kanaal via de knop JOIN. Als je dat doet, wordt je vorige gesprek in de wacht gezet en kunt je er op elk moment weer aan deelnemen.
Ik gebruik graag het synoniem "ruimte" voor de kanalen, omdat het doet denken aan de "offline" situatie in de klas. Overschakelen naar een ander kanaal is als het verlaten van een kamer en naar een andere gaan.

En als je vragen hebt
Ik heb drie video's gemaakt die beschikbaar zijn via Microsoft Stream. Je kunt ze bekijken voor meer informatie.
Groepswerk in MS Teams: https://web.microsoftstream.com/video/03c654f0-c145-49f3-98bb-8d12b27d90a5

MS Teams: goede hulp bij communicatie: https://web.microsoftstream.com/video/b08f11c0-fd39-4391-9239-b7531703439a

Video’s voor de les voor studenten opnemen: https://web.microsoftstream.com/video/cbe9d0ce-bbb6-4e9c-a6bb-2381e98d6097