Sprint naar content

Lopend

Onderstaande experimenten lopen momenteel met ondersteuning van EdTech:

Doel van deze Ed Tech aanvraag is om in samenwerking met het hololab van 4DR studio’s een robuuste VR toepassing te ontwikkelen om het perspectief van ‘de ander’ aan te nemen en daarmee te ervaren hoe het is om met micro-agressie rondom leeftijd te maken te krijgen. We willen leren hoe een dergelijke tool, in combinatie met gesprekken achteraf, kan bijdragen aan bewustwording van eigen vooroordelen over een ander en hoe het kan bijdragen aan inzichten hoe adequaat en invoelend te reageren op een ander. Reflectie achteraf op ervaringen tijdens de immersive experience, zijn zowel een middel om te leren als een evaluatie van de bijdrage van deze tool. Dit project sluit aan bij de brede visie van Fontys en is daarmee in principe relevant voor alle studenten. Omdat veel opleidingen in het sociaal- en zorgdomein het onderwerp diversiteit en inclusie op de agenda hebben staan, beogen we samenwerking tussen instituten met dit project te bewerkstelligen om educatief materiaal met impact te maken dat in meerdere contexten kan worden ingezet. Te beginnen tijdens het experiment met FMG, FSS, in het kader van het domeinbrede programma Inclusieve Samenleving.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

VIEW 4drstudios

Om het werk van studenten Game Design and Technology (Fontys ICT) zichtbaarder te maken gaat het docententeam een arcadekast bouwen waarin de door studenten gemaakte games openbaar kunnen worden gespeeld op de afdeling. Dit draagt didactisch gezien bij aan het enthousiasme van de huidige studenten, die een platform krijgen waarop ze hun creaties kunnen etaleren, aankomende studenten, die een inspirerend portfolio van voorbeelden van wat de studenten voor hen hebben gemaakt kunnen bekijken, en onze partners in het werkveld , die een showcase krijgen van wat onze studenten leren in ons curriculum, en wat ze kunnen bieden tijdens een stage- of afstudeerproject. De games die we gaan etaleren zijn zowel gericht op entertainment als op meer serieuze thema’s, zoals gezondheidsgedrag en andere maatschappelijke aspecten (‘serious games’). Tot slot willen we ook kijken of we de arcadekast vervoerbaar kunnen maken, zodat deze ook kan worden ingezet op open dagen en andere Fontys events. Het doel van dit project is om met de arcadekast een blijvende impact te creëren binnen ons onderwijsaanbod.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

In lessen Human Technology Interaction voor internationale studenten en Mens en technologie voor psychologie studenten en binnenkort in de nieuwe minor Psychologie en technologie bespreek ik de impact van technologie wordt regelmatig de opdracht gegeven om zolang mogelijk zonder smartphone te doen. Dit wordt door de jaren heen steeds moeilijker om vol te houden. Voorheen hielden studenten het nog wel anderhalve week vol, nu is anderhalve dag al bijna onmogelijk. Om studenten te ondersteunen met technologie wil ik ze een dumbphone meegeven om bereikbaar te blijven. Mogelijk zouden zaklampen, kaarten van Eindhoven, een Yubikey of een ouderwetse wekker ook meehelpen.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

Het doel van deze aanvraag is om een volumetrische video te maken van een client die centraal staat in de casuïstiek van verpleegkunde. Te allen tijde kan de patiënt dan via een vr-bril opgeroepen worden en verschijnen in het klaslokaal (als hologram). We willen kijken of deze manier van onderwijs aansluit bij onze studenten.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

VIEW 4drstudios

Wat als ai een rol inneemt in het creatieve proces? Dit opent een nieuw creatief proces door introductie van een nieuwe ‘non biased’ medestudent.

Welke beschikbare hardware kunnen we direct inzetten en welke toekomstige investeringen zijn het overwegen waard om tot bruikbare stations te komen die als ai input geven op het creatieve proces?

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

Tijdens een demo van diverse gespreksvaardighedentools met VR ontstond het idee om de software niet als consumptietool in te zetten, maar als productie/ontwikkeltool. In plaats van kant-en-klare gespreksvaardighedenscenario’s te gaan ervaren, laten we studenten zelf gesprekken ontwerpen, op basis van hun lesstof, onderzoek en contexten. Dit onder begeleiding van de vakdocenten en technische ondersteuning vanuit onze gezamenlijke groep. Zo leren studenten nadenken over welke gespreksvaardigheden er zijn en hoe deze ingezet kunnen worden, en denken zij na over verschillende scenario's waarin gesprekken plaats kunnen vinden. Hiermee wordt de stof omtrent gespreksvaardigheden niet alleen ervaren, maar ook tot uiting gebracht, voor een hoger leerrendement.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

VIEW WARP

Studenten van diverse opleidingen (zoals Pabo, Lerarenopleidingen, ALO en Sportkunde) moeten regelmatig filmopnames maken van de lessen die zij verzorgen op de basisschool of middelbare school. Dit om de beelden samen met docenten en medestudenten te evalueren tijdens de colleges bij Fontys. Ook zijn er docenten die instructiefilms willen maken in de authentieke onderwijsomgeving. In beide gevallen is het ontzettend moeilijk om dit op een realistische manier te doen zonder de AVG richtlijnen te schenden. Er zitten immers kinderen in een klas. Om voor studenten en docenten, maar ook voor onze onderwijspartners een werkbare situatie te creëren willen we middels deze experiment de mogelijkheid onderzoeken om door middel van een Artificial Intelligence Software geanonimiseerde video’s te produceren. De oplossing moet laagdrempelig en snel in gebruik zijn voor typische studenten en docenten. In dit experiment willen we testen hoe zo’n software ingezet kan worden, hoe goed deze werkt, hoe eenvoudig studenten en docenten ermee uit de voeten kunnen, hoe onze onderwijspartners over deze techniek denken en of de oplossing ook echt een antwoord is op de AVG vraag die we vanuit het onderwijs krijgen.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

VIEW BOLESIAN

Met dit idee willen we onderzoeken hoe we middels augmented reality de praktijk naar school kunnen halen waarbij real life en onderwijsapplicaties naadloos in elkaar over lopen. Er zijn 3 specifieke implementaties die we zouden willen bekijken:
• Meekijken met operaties. Studenten krijgen de kans om met orthopeed mee te kijken tijdens een operatie. Hierbij zie je wat de orthopeed ziet i.c.m. geprojecteerde 3D anatomie modellen en/of powerpoints.
• Meekijken & meedoen met fysio behandeling. Een fysiotherapeut behandelt een patiënt. Studenten volgen vanuit de klas en kunnen interacteren met patiënt en therapeut. In deze interactieve lesvorm zien we wat de therapeut ziet i.c.m. geprojecteerde 3D anatomie modellen en/of powerpoints.-
• Vernieuwend lesmateriaal. Het digitaliseren van bovenstaande en/of opnemen van instructievideo's welke als duurzaam en ondersteunend lesmateriaal gebruikt kunnen worden in het nieuwe curriculum.

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.

Wat als AI een rol inneemt in het creatieve proces? In een week zullen groepen studenten van verschillende kunstdisciplines samenwerken met een AI als rol van medestudent. We richten advies in over het inrichten van specifieke generatieve systemen per discipline, waar we onderscheid maken tussen theater, dans, beeldend en muziek. We willen studenten gelegenheid geven tot het ontwerpen van hun eigen workflows en pipelines om te komen tot nieuwe creatieve processen. Kort; welke beschikbare hardware kunnen we direct inzetten en welke toekomstige investeringen zijn het overwegen waard om tot bruikbare stations te komen die als ai input geven op het creatieve proces?

Hier kun je de afspraken rondom de opzet van het experiment downloaden.