Docentonderzoeker
A. (Annemieke) Verharen
Mijn naam is Annemieke Verharen, lerarenopleider geschiedenis en coördinator van de voltijd bachelor lerarenopleiding geschiedenis bij FLOT. Als lid van het lectoraat didactiek van de gammavakken heb ik onderzocht hoe historisch redeneren in de lespraktijk van het VO vorm krijgt en vanuit welke doelen en overtuigingen docenten geschiedenis hiermee op diverse wijzen aan de slag gaan.
De opbrengsten uit mijn onderzoek heb ik direct toegepast binnen het onderwijs van de opleiding, o.a. bij vakdidactiek en historisch redeneren 1 en 2 (theorie en de praktische vertaling van deze theorie naar doelen, werkvormen, leermiddelen en evaluatie). Mocht u interesse hebben in werkvormen waarmee (nieuwe) docenten geïnspireerd worden om verbeterstappen te zetten in de manier waarop zij historisch redeneren aanleren bij hun leerlingen, dan kunt u mij persoonlijk benaderen. Lees hier ook het interview met mij hierover in Kleio. De samenwerking binnen de kenniskring t.a.v. de (on)mogelijkheden van een gezamenlijke gammadidactiek én mijn eigen onderzoek hebben mijn eigen onderwijs verrijkt en daarmee studenten gemotiveerd om de (ontwikkeling van de ) eigen vakdidactische kennis structureel onder de loep te nemen, bestaande materialen te verbeteren en/of nieuwe materialen te ontwikkelen.