Docentonderzoeker
A.P. (Peter) Baas
Peter is opgeleid als wiskundige en wiskundedocent en geeft les bij technische bedrijfskunde, met een focus op kwantitatieve vakken zoals wiskunde, statistiek en operations management.
Zijn interesse ligt in het gebruik van data voor het optimaliseren van productieprocessen, vooral in atypische technische-bedrijfskunde omgevingen zoals de zorg, verkeer en vervoer en defensie. Peter heeft eerder als projectleider dienstregeling ontwikkeling bij NS en onderzoeker intelligente transportsystemen bij TNO gewerkt.
Binnen het lectoraat OPEX wil Peter een eigen onderzoeksgroep voor OPEX in Healthcare opzetten. Uit eerdere projecten is gebleken dat een OPEX-aanpak waardevol is in de zorgprocessen, bijvoorbeeld door de verkenning van de mogelijkheden van een mobiele diagnosebox. Peter heeft ook zijn SixSigma Blackbelt behaald door onderzoek naar de beheersing van de wachttijden in het ziekenhuis Bernhoven.
Samen met OPEX-studenten wil Peter onderzoek doen naar processen in de zorg. Hij is van mening dat deze processen multidisciplinair benaderd moeten worden en zoekt daarom samenwerking met andere lectoraten binnen Fontys. De focus ligt op variatiereductie, zodat processen beter op elkaar aansluiten en de zorgketen beter functioneert.
Zijn ambitie is om in samenwerking met het lectoraat een groot wetenschappelijk onderzoeksproject in de zorg uit te voeren, waarin ook universiteiten en ziekenhuizen betrokken zullen zijn. De eerste contacten zijn reeds gelegd.
Onderzoeksprojecten
- Grip op de toegangstijd
Het ziekenhuis Bernhoven heeft (had) last van lange wachttijden tussen de doorverwijzing door de huisarts en het eerste bezoek aan de polikliniek. In dit project is onderzocht welke factoren van invloed zijn op deze zogenaamde toegangstijd. Statistisch is aangetoond welke factoren wel of juist geen invloed hebben op deze toegangstijd. Uiteindelijk is een model gepresenteerd om de toegangstijd beter te beheersen, waarbij de variatie wordt gereduceerd en deze toegangstijd beter wordt beheerst.
- Ontwerpen in de zorg
Een blauwdruk voor een nieuwe inrichting van het mutatie- en aanmeldproces bij het Máxima Medisch Centrum
De operational-excellence term ‘zero defects’ is een van de belangrijkste speerpunten in een ziekenhuis. Hoewel fouten gelukkig weinig voorkomen zijn de gevolgen van een fout vaak zeer ernstig. Het MMC wil daarom graag regelmatig de gegevens van een patiënt controleren, zodat er in de medische én administratieve processen (nota’s e.d.) geen fouten gemaakt kunnen worden.
In een afstudeeronderzoek is onderzocht op welke wijze deze gegevens gecontroleerd en aangepast kunnen worden. Hierbij is een cross-over gemaakt naar ander vakgebieden door soortgelijke problemen te bestuderen op bijvoorbeeld Schiphol.
Uiteindelijk is geadviseerd bij de ingang aanmeldzuilen te plaatsen waarbij de patiënt zich aanmeldt en daarbij gelijk zijn of haar gegevens kan controleren. Deze aanmeldzuilen zijn inmiddels ook daadwerkelijk in gebruik genomen.