Docentonderzoeker
C. (Constanze) Thomassen
Bij lectoraat Dynamische Talentinterventies werk ik sinds 2016 als docentonderzoeker. Met talent en talentontwikkeling houd ik me intensief bezig. Als afstudeerbegeleider en -coördinator droeg ik bij aan de groei en ontwikkeling van studenten. Ik ontwikkelde me tot coach met zowel talent voor de menselijke kant, als gevoel voor de organisatiekundige en psychologische kant van coachingsvraagstukken. Ook onderzocht ik talentontwikkeling op de werkplek. Ik verdiepte me in werkplekleren: wat vraagt dit van bedrijf, functie en medewerker? Samen met collega’s kijk ik hoe werkplekleren in het aanbod ICT-onderwijs voor professionals (deeltijd) bij Fontys Hogeschool ICT (FHICT) geïmplementeerd kan worden en wat dat vraagt van organisatie, opleiding en docenten.
Onderzoek Talentgericht leren op de werkplek
Binnen het lectoraat houd ik me bezig met een onderzoek dat zich richt op hoe talentgericht leren op de werkplek eruit ziet en hoe het geïntegreerd kan worden in een flexibele leerroute die leidt naar het behalen van de eindkwalificaties van Fontys Hogeschool ICT (FHICT). De ultieme uitdaging vinden wij om te kijken of het mogelijk is om een aantal professionals op te leiden op de werkplek zelf, met ondersteuning vanuit zowel het bedrijf als vanuit de opleiding. De tripartiete samenwerking tussen bedrijf, studerende professional en de opleiding wordt hierbij nadrukkelijk gezocht. Momenteel ben ik in gesprek met een aantal bedrijven die samen met mij willen onderzoeken hoe hun werkplek als een krachtige leeromgeving ingezet kan worden. Mocht u als bedrijf hier ook aan willen bijdragen, dan nodig ik u van harte uit om contact met mij op te nemen. Ook zoeken we naar professionals die op deze manier hun Bachelor of IT willen behalen. Dit alles past helemaal in de ontwikkelingen die we nu op de arbeidsmarkt zien: een schrijnend tekort aan goed geschoolde IT’ers aan de ene kant en professionals die graag in de IT willen werken aan de andere kant. Deze match moet naar onze mening dan ook moeiteloos te maken zijn.
Onderzoek Shared Learning teams
Daarnaast ben ik samen met Anne-Marie Kuijpers bezig met een onderzoek naar Shared Learning teams. Dit onderzoek richt zich in eerste instantie vooral op de kenmerken van een shared learning team en wat dit vraagt van de deelnemende partijen, het bedrijf, de opleiding (docent) en de student. Dit onderzoek heeft veel raakvlakken met mijn onderzoek naar werkplekleren en ik zie het dan ook als een manier om mijn oorspronkelijk onderzoek nog meer inhoud te geven en te starten met een pilot, waarbij een shared learning team geformeerd wordt en aan de slag gaat met een project. Deze pilot wordt van dichtbij gemonitord en begeleid. Dit onderzoek past perfect in het zogeheten 'FHICT Innovation lab'.
FHICT beschrijft deze labs als volgt: "Fontys ICT InnovationLab is a new form of education that offers ample room for research, experiments and unexpected combinations that can lead to innovation. The InnovationLab allows students to explore and develop their talents outside the ‘comfort zone’ of a course or discipline. Fontys ICT InnovationLab is an initiative by Fontys School of ICT. make - create - innovate - educate."
Onderzoeksprojecten
- Future Learning: interactie in leer- en werkprocessen binnen shared learning teams in het ICT-domein (2020)
Publicaties
Kuijpers, A. & Thomassen, C. (2019), Shared Learning Teams for Future Learning: Een verkennend onderzoek naar open en duurzaam leren in een shared learning team. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie en Fontys Hogeschool ICT