Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

D.J.M. (Dionne) van Gils MSc.

Dionne van Gils werkt als onderzoeker bij lectoraat Mens en Technologie en als docent bij de opleiding Toegepaste Psychologie. Haar focus ligt binnen het lectoraat op Virtual Humans en de rol hiervan in de zorg, welzijn & preventie: ‘Laten we AI inzetten om mensen te ontlasten en aan te vullen.’

‘Ik heb Psychologie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht waarbij mijn Bachelor onderzoek ging over de link tussen de Ouder-Kind Relatie en de “Goodness of Fit” van de persoonlijkheden. In mijn Masteronderzoek heb ik de effectiviteit van een interventie voor externaliserende gedragsproblematiek onderzocht. Ik beschik over het kwaliteitskeurmerk BAPD (basisaantekening psychodiagnostiek) vanuit het Nederlands instituut voorPsychologen. Daarnaast ben ik vanuit RINO opleidingengeschoold in Acceptance and commitment therapie. En door de NSPOH opgeleid in o.a. Strategie en beleid en Preventie in degezondheidszorg.

In het verleden heb ik gewerkt met de doelgroep kind en jeugdigen binnen de GGZ. Deze ervaring heb ik opgedaan in de rol van bewegingsagoog, basispsycholoog en trajectbegeleider. Vanuit de rol van bewegingsagoog werkte ik met kinderen en jongeren met verschillende psychische klachten aan het bevorderen van de weerbaarheid en zelfbeheersing; ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden en het leren omgaan met regels. We gingen samen op zoek naar wat wél kan. Als basispsycholoog verrichtte ik diagnostiek (w.o. intelligentietesten) en behandeling (aan de hand van cognitieve gedragstherapeutische protocollen) bij kinderen en jeugdigen. Deze kennis en vaardigheden heb ik opgedaan in de medische psychologie en een tweedelijns zorginstelling.

Hierna ben ik voor Zorgverzekeraar VGZ gaan werken. Ik heb als Zorginhoudelijk adviseur GGZ verandering in het zorgveld gestimuleerd door innovaties, ontwikkeld vanuit GGZ aanbieders, te toetsen op inhoudelijk vlak en in een samenwerking op te schalen. Daarnaast behoorden het adviseren van inkoop en beleid en het uitvoeren van aanspraakbeoordelingen en fraudeonderzoeken tot mijn werkzaamheden.

In 2023 ben ik bij Fontys Toegepaste Psychologie als docent (expert) gestart. Ik doceer sindsdien in het propedeuse jaar Psychodiagnostiek en Innoveren met Impact aan tweedejaars studenten. Tevens ben ik stagesupervisor voor derdejaars studenten. De kerningrediënten van mijn aanpak als docent zijn mijn vakinhoudelijke achtergrond, praktijkervaringen & een dosis creativiteit en humor.

In februari 2025 ben ik gestart als onderzoeker binnen het lectoraat Mens & Technologie. Specifiek op het project Virtual Humans. We ontwikkelen samen met partners Use Cases waarbij een Virtual Human kan bijdragen aan een eerlijke kans op gezond leven voor iedereen. We willen technologie en dus Virtual humans een ondersteunende en versterkende rol geven in de zorg, welzijn & preventie (in een tijd van toename van zorgvragen en het tekort aan zorgpersoneel).

Ik zit vooralsnog niet op de eerste rij om AI toe te passen in mijn privé en werkende leven. Ik heb nog geen AI vrienden toegevoegd aan mijn vriendengroep en mijn partner en zoon zijn opgebouwd uit vlees en bloed, niet uit geavanceerde algoritmen en neurale netwerken. Ik ben me er bewust van dat AI een sprintende trein is waarbij de ene ontwikkeling de andere voorbijsnelt. Ik ervaar, net zoals wellicht een aantal anderen, een bepaalde angst of zorg voor het toekomstbeeld van AI. Wetende dat de sprinter al volop rijdt, spring ik graag op de trein om bij te dragen aan een gezonde relatie tussen mens & technologie. Ik hoop dat het mens-zijn in de wereld van AI een beschermde titel blijft, waarbij de autonomie en het gezond verstand van mensen gewaarborgd blijft en niet onder druk komt te staan. Laten we AI inzetten om mensen te ontlasten en aan te vullen.

Ik denk out of the box, in creatieve oplossingen, ben analytisch en kritisch. Met die eigenschappen, ben ik vastberaden om van waarde te kunnen zijn door te denken in mogelijkheden en oplossingen voor praktijkproblemen, maar daarbij een enorm grote focus te leggen op de ethische en maatschappelijke implicaties van de ontwikkeling en inzet van AI.’


Onderzoeksprojecten

- Virtual Humans



Contact

Foto van persoon

D.J.M. (Dionne) van Gils MSc.

Docentonderzoeker