Sprint naar content
Foto van persoon

Sr. Onderzoeker

Dr. A. (Anne-Marieke) van Loon

Anne-Marieke van Loon is Academic Director van
de Master Leren en Innoveren bij Fontys en senior-onderzoeker bij het
lectoraat Goed leraarschap, goed leiderschap. Hiervoor werkte zij acht
jaar als associate lector Leren met ict bij de HAN, waar ze leiding gaf
aan multidisciplinaire onderzoeksprojecten zoals de Onderzoekswerkplaats
Gepersonaliseerd leren met ict van het iXperium/CoE.

Anne-Marieke heeft ruime ervaring in onderzoek naar de inzet van ict om maatwerk voor leerlingen mogelijk te maken en het bevorderen van een onderzoekscultuur binnen scholen. Ze was daarnaast landelijk kartrekker van de Kennistafel Gepersonaliseerd leren met ict, een platform dat kennis uit praktijk en onderzoek samenbrengt om evidence-informed onderwijs te realiseren. Momenteel is ze onder andere projectleider van het Interreg-project Leraar+, waarbij samengewerkt wordt met POS-besturen uit de regio Den Bosch.

In 2013 promoveerde Anne-Marieke op het thema gemotiveerd leren en lesgeven in een digitale leeromgeving. Ze is mede-auteur van de boeken Gemotiveerd leren en lesgeven, Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict en Samen onderzoekend ontwerpen. Daarnaast heeft ze bijgedragen aan diverse wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties.

Samen innoveren

Het centrale thema in haar werk is Samen innoveren: het gezamenlijk aanpakken van complexe vraagstukken in de onderwijspraktijk op een ontwerpgerichte en onderzoeksmatige manier. Al jaren zet Anne-Marieke zich in voor de betekenisvolle inzet van technologie in het onderwijs. Ze ziet ict niet slechts als middel, maar als een kans om onderwijs beter af te stemmen op de behoeften van zowel leerlingen als leraren. Door samenwerking en onderzoekend ontwerpen stelt zij scholen en leraren in staat ict optimaal in te zetten voor eigentijds en toekomstbestendig onderwijs.

Publicaties

  • Ackermans, K., Bakker, M., Van Loon, A.-M., Kral, M., & Camp, G. (2025). Young learners’ motivation, self-regulation and performance in personalized learning. Computers & Education, 226. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105208
  • Hendriks. A., Van Loon, A.-M., & Ros, A. (2024).
  • Kral, M., Van Loon, A.M., Gorissen, P. & Uerz, D. (2019). Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict. Sturen op beweging. Huizen: Uitgeverij Pica.
  • Ros, A., Castelijns, J., Van Loon, A.-M., & Verbeeck, K. (2020). Gemotiveerd leren en lesgeven. De Kracht van intrinsieke motivatie. Coutinho, Bussum.
  • Van Loon, A.-M. (2013, April). Motivated Learning: Balancing Between Autonomy and Structure (Doctoral dissertation). Heerlen, the Netherlands: Open Universiteit Nederland.
  • Van Loon, A.-M., Ros, A., & Martens, R. (2012). Motivated learning with digital learning tasks: what about autonomy and structure? Educational Technology Research and Development, 60(6), 1015-1032.
  • Van Loon, A.-M., Ros, A., & Martens, R. (2013). Designing Digital Problem Based Learning Tasks that Motivate Students. Journal of Technology and Teacher Education, 21(4), 409-432.
  • Van Loon, A.-M., Van der Neut, I., Kral, M., & De Ries, K. (2020). Organising personalised learning. Scenarios in practice. Nijmegen: HAN Press.
  • Van Loon. A.-M., Van Der Neut, I., Hulsen, M., & Kral, M. (2021). Samen onderzoekend ontwerpen Duurzame kennisontwikkeling in de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.
  • Van Loon. A.-M., Van Der Neut, I., Kooi, R., & Kral, M. (2021). Bouwen aan gepersonaliseerd leren met ict. Ambities en beginsituatie van de scholen in de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict PO. Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.
  • Van Loon. A.-M., Van Der Neut, I., Bakker, M., Ackermans, K., Hulsen, M., Kral, M., & Camp, G. (2022). Eindrapportage iXperium Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd leren met ict. Opbrengsten van vier jaar onderzoekend ontwerpen. Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.
  • Van der Neut, I., Van Loon, A.-M., Hulsen, M., & Kral, M. (2022). Gepersonaliseerd leren met ict: scholen in beeld. Casusbeschrijvingen van scholen in de Onderzoekswerkplaats Gepersonaliseerd Leren met ict PO. Nijmegen: iXperium/Centre of Expertise Leren met ict.
  • Van Zanten, M., Van Loon, A., Saab, N., & Kral, M. (2022). Kennisvraagstukken rondom gepersonaliseerd leren met ict. https://www.platformsamenonderzoeken.nl/samenwerkingsrelatie/kennistafel-gepersonaliseerd-leren-met-ict/


Contact

Foto van persoon

Dr. A. (Anne-Marieke) van Loon

Sr. Onderzoeker