Sprint naar content
Foto van persoon

Lector Inclusieve Regio

Dr. D.R. (Dana) Feringa

Dana Feringa is lector Inclusieve Regio. Het lectoraat valt inhoudelijk onder het Centre of Expertise Inclusive Society. In haar werk staat praktische bruikbaarheid vanuit een meervoudige perspectief centraal.

Dana hecht waarde aan de praktische bruikbaarheid van onderzoek, zonder dat dit ten koste gaat van betrouwbaarheid en validiteit. Bruikbaar onderzoek vraagt om transdisciplinaire samenwerking gedurende het hele traject: vanaf het schrijven van de aanvraag tot en met het nadenken over een vervolg. Zij is daarmee een bruggenbouwer tussen disciplines, sectoren, maar vooral tussen mensen.

Dana heeft ruime ervaring met het opzetten, uitvoeren en leiden van (internationale) onderzoeks- en innovatieprojecten, het ontwikkelen van kennis- en innovatieagenda’s en het uitbouwen van onderzoekportfolio’s. Zij ziet de waarde van fundamenteel onderzoek, maar haar hart gaat uit naar praktijkgericht onderzoek. Onderzoek dat vanuit een meervoudig perspectief in de samenleving ontstaat en wordt uitgevoerd.

Publicaties

2024

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2024). De inwoner als ervaringsdeskundige voor een duurzame textielsector. Tilburg.com

2023

· Feringa, D. (2023). Youth Participation and Policy Making. In: Applied Human Rights. Wageningen: Academic Publisher.

· Assink, A., Feringa, D., & Verhagen, M. (2023). Preventieve aanpak partnergeweld. Eindhoven: Fontys Hogeschool

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2023). MKB Drive – Community Building[LR1]. Eindhoven: Fontys Hogeschool

2022

· Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). No shhhame. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Factsheet. Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkeling. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Verhagen, M., Middendorp, I., Feringa, D., & Assink, A. (2022). Pleegzorg beweegt: op zoek naar kansen voor innovatie en ontwikkeling. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2022). Inclusieve waardencreatie voor een circulaire samenleving. Eindhoven: Fontys Hogeschool

· Assink, A., Verhagen, M., & Feringa, D. (2022). Ouderemishandeling: een verborgen wereld. Eindhoven: Fontys Hogeschool

· Lieshout, H., van, & Feringa, D. (2022). Samensturing in de maatschappelijke opvang. Eindhoven: Fontys Hogeschool

· Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Jongerenwerkplaats: het gaat niet om wat je kunt, maar om wie je bent. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2022). Factsheet: verschil maken voor de jeugd in een complex jeugd(hulp)systeem. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Verhagen, M., Feringa, D., & Spit, N. (2022). Vrouwen- en gezinsopvang. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Heinrichs, E., & Feringa, D. (2022). Vinden, binden en behouden. Eindhoven: Fontys Hogeschool.

· Assink, S., & Feringa, D. (2022).Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Assink, S., & Feringa, D. (2022).Factsheet: Regionaal Expertteam Jeugd. Cirkel van invloed en samenwerking met partners in de regio.Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

2021

· Feringa, D., Schnitzer, J., & Dam, S., van (2021). Een kwalitatieve evaluatie van het project ‘Jeugdzorg op de juiste plek. Eindhoven: Fontys Hogescholen

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De zelfredzame medeweker: zijn we er klaar voor? Ondernemen Venlo.

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2021). De Zelfredzame medewerker: zijn we er klaar voor? Future Proof Community.

· Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Kind centraal in je jeugdhulpverlening. Tijdschrift Positieve Psychologie.

· Sanden, J., van der, Peels, F., & Feringa, D. (2021). Pandemie legt vergrootglas op jeugdhulp. Utrecht: Werkplaatsen Sociaal Domein.

· Peels, F., Sanden, J., van der, & Feringa, D. (2021). Bijzonder Domein Jeugd geeft kinderen en jongeren weer een eigen plek in de maatschappij. Innovationorigins.com

· Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Van Tellingen-Klaver, R., Assink, S., & Feringa, D. (2021).Regionaal Expertteam Jeugd (factsheet).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Overbeek, S. van., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (rapportage).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Overbeek, S., & Feringa, D. (2021).Hulp voor en door medewerkers in regio Venlo (samenvatting).Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

2020

· Feringa, D. (2020). Hoe krijg je het sociaal verkeer weer op gang? Eindhoven: Fontys Bron.

· Middendorp, I., & Feringa, D. (2020). Partners van internationale kenniswerkers en hun welbevinden. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

2019 en verder terug

· Dinteren, L., van & Feringa, D. (2014). Verwarring rondom eigen kracht bij professionals. Sociale vraagstukken

· Feringa, D. (2019). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Lectoraat Sociale Veerkracht. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Feringa, D. (2018). Zelfevaluatie ten gunste van externe visitatie: Bachelor of Social Work (BSW). Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Feringa, D. (2016). Democratisch burgerschap kun je leren. Versvak

· Feringa, D.R. (2014). Kansen voor gemeenten om jongerenraden te benutten. Casdade, 11, p.10-13.

· Feringa, D.R. (2014). Jongerenraden zijn waardevol voor burgerschap. Sociale vraagstukken

· Feringa, D.R. (2014). Burgerschap als ambacht. Jongerenraden in Nederland. Delft: Eburon.

· Feringa, D.R. (2013). Representatie in gemeentelijke adviesorganen voor jongeren. Nijmegen: Dag van de Sociologie 2013.

· Feringa, D.R. (2010). Local Youth Participation. Different Motives of different actors and related conflicts. Atlanta: American Sociology Association.

· Feringa, D.R. (2010). Critical Factors for the functioning of initiatives for local youth participation. Glasgow: An International Conference on Youth Work and Youth Studies.

· Feringa, D.R. (2009). Vijf Doelstellingen van Jongerenparticipatie op Lokaal niveau. Amsterdam: Dag van de Sociologie 2009.

· Feringa, D.R. (2006). Gender en Evidence Based Practice Principes in Sportontwikkelingsprojecten. Den Bosch: Nederlandse Katholieke Sportfederatie.

· Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening, landschap van uiteenlopende emoties. In L. Linders, D. Feringa, M. Potting en M. Jager-Vreugdenhil (red). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.

· Feringa, D., Sanden, J., van der, & Peels, F. (2015). Jeugdhulpverlening: ‘ik hoop en bid dat het beter wordt’. Sociale vraagstukken

· Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (magazine). Eindhoven: Fontys Hogescholen.

· Feringa, D., Sanden, J., van der, Peels, F., & Linders, L. (2015) Jeugdhulpverlening in opschudding (rapportage). Eindhoven: Fontys Hogescholen.

· Feringa, D. & Tonkens, E., (2017). How the participation style in local youth councils contributes to the civic engagement of young people. Journal of Social Intervention: Theory and Practice. 26(2), pp.43–59. DOI: http://doi.org/10.18352/jsi.527

· Gootjes, B., & Feringa, D. (2019). It takes a village to innovate. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Linders, L., & Feringa, D. (2016). Doe-het-zelf-zorg. Over de kunst van het laten. Maatwerk, 3.

· Linders, L., & Feringa, D. (2015). Stilstaan om vooruit e komen. Casuistiekbundel rond het thema informele ondersteuning. Utrecht: Movisie.

· Linders, L., & Feringa, D. (2015). Sociaal reflecteren voor de nieuwe social worker. Sociale vraagstukken

· Linders, L., & Feringa, D. (2014). De Kunst van het Laten. Doe-het-zelf-zorg en rolverwarring in tijden van transitie. Utrecht: Movisie.

· Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.

· Linders, L., Feringa, D. Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (red) (2016). Tussen regels en vertrouwen. Veranderende rollen in de verzorgingsstaat. Amsterdam: Van Gennep.

· Linders, L., Feringa, D., Potting, M. & Jager-Vreugdenhil, M. (2016). Professionals zijn in verwarring over de veranderende verzorgingsstaat. Sociale vraagstukken.

· Mols, J., & Feringa, D. (2014). Lotgenotengroepen: balanceren tussen bemoeienis en loslaten. Sociale vraagstukken

· Peels, F., Feringa, D., Sanden, J., van der, Linders, L., & Meussen, H. (2017). Factsheet: Bijzonder Domein Jeugd 2017. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Sanden, J., van der, Feringa, D., & Peels, F. (2016). Jeugdhulpverlening in beroering. Juichende en sceptische professionals. In A.J. Kruiter, F. Bredewold, en M. Ham (red). Hoe de verzorgingsstaat verbouwd wordt. Amsterdam: Van Gennep.

· Sanden, J., van der, Feringa, D., Peels, F., & Linders, L. (2017). Kind verdwijnt naar achtergrond. Een onderzoek naar de transformatie binnen het jeugdwelzijn, de jeugdzorg en de jeugdgezondheidzorg. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.

· Spruijt, E., Bredewold, J., Breunese, C., Chenervert, C., Feringa, D., Hardenberg, A….Spruijt, S. (2005). Effecten van het volgen van het KIES-programma. Kinderen In Echtscheiding Situaties. Utrecht: Universiteit Utrecht.

· Verhagen, M., & Feringa, D. (2019). Integraal samenwerken vraagt wederkerigheid tussen alle aggregatieniveaus. Een praktijkgericht onderzoek naar de integrale samenwerking tussen sociaal professionals en participatiecoaches. Eindhoven: Fontys Hogeschool Sociale Studies.


Contact

Foto van persoon

Dr. D.R. (Dana) Feringa

Lector Inclusieve Regio