

Sr. Onderzoeker
Dr. E. (Ellen) Rohaan
Ellen behaalde haar doctoraal (Master) psychologie bij Universiteit Utrecht en haar bevoegdheid leraar basisonderwijs bij Hogeschool Inholland. In 2009 promoveerde zij aan de TU Eindhoven op een onderzoek naar de kennis van basisschoolleerkrachten over techniekonderwijs. Haar expertisegebieden zijn ‘onderzoekend en ontwerpend leren’, ‘innovatieve en hybride leeromgevingen‘ en ‘outdoor learning’. Naast senior onderzoeker in het lectoraat ‘Goed leraarschap, goed leiderschap’ is Ellen kerndocent ‘teacher researcher’ bij de Master Leren & Innoveren en medebestuurder bij De Onderwijsingenieurs.

HTSM onderzoek: Exploring Effective Social Learning Technologies For Young Children
Rutger van de Sande en Ellen Rohaan, november 2020Onderzoeksprojecten
- Onderzoekswerkplaats POINT040 (sep 2020 – heden)
- Versterking van outdoor learning op de pabo van FHKE (sep 2020 – heden)
- Onderzoeksmatig handelen van FHKE-docenten in PLG’s (sep 2020 – jul 2021)
- Remote playful learning for young children, zie bovenstaande video (sep 2020 t/m heden)
- VR in zorg- en lerarenopleidingen (jan 2020 t/m dec 2020)
Publicaties
Rohaan E (2023), Beukelaar S. de Ontwerp een natuurlijke buitenruimte. Leren op een groen schoolplein, JSW 9 2023
Rohaan, E (2023), Beukelaar, S. de. Buitenspelen als bewegingsonderwijs, HJK #5 2023
Rohaan, E. (2021). Kom mee naar buiten! Buiten leren in de praktijk brengen. JSW, 6: 6-9.
Rohaan, E. & Van de Sande, R. (2021). Desiging a interactive online play-and-learn environment for young children. LSP Magazine, winter 2020-2021: 36-37.
Rohaan, E. & Van de Broek, A. (2020). Betere leraren door ontwerpgericht denken. Didactief Online: https://didactiefonline.nl/artikel/betere-leraren-door-ontwerpgericht-denken