Lector Onderwijs in Verbinding bij de Nieuwste Pabo
Dr. H.P.F. (Henderijn) Heldens
Henderijn Heldens is als lector, onderzoeker, kartrekker en auteur actief in het onderwijsveld van lerarenopleiding (pabo) en primair onderwijs. De rode draad in haar werk is samenwerken. Aan onderwijsvernieuwingen, aan complexe maatschappelijke vraagstukken en met aangrenzende landen. “We hebben elkaar nodig, aan beide zijden van de grens, om oplossingen te vinden voor de complexe vraagstukken van vandaag én morgen.”
Henderijn promoveerde in 2017 op het thema 'Samenwerken in professionele netwerken'. Verder is ze medeauteur van het boek 'Leren voor Morgen: uitdagingen voor het onderwijs' en is ze lid van het kernteam van het kenniscentrum YES. Als lector Onderwijs in Verbinding van de Nieuwste Pabo in Sittard staat zij in verbinding met zowel Fontys als Zuyd Hogeschool. "Die unieke samenwerking van Fontys en Zuyd biedt mij als lector de mogelijkheid om kennis uit vele lectoraten over de grens van de instellingen heen te verbinden. Dat geeft het thema van het lectoraat een extra lading."
Onderwijs in verbinding
Onderwijs in verbinding gaat over het belang van de relatie in onderwijs. De pedagogische relatie tussen leraar en leerling is een belangrijke voorwaarde voor leren. Leraren die hun eigen kracht, maar ook hun eigen beperkingen goed kennen halen het beste uit de pedagogische relatie. Recent is er meer aandacht voor de rol van professionele identiteit in het onderwijs. Het gaat dan niet alleen om 'jezelf' kennen als professional, maar ook om opvattingen over je professionele rol. Dit gaat verder dan de pedagogische relatie tussen leraar en leerling. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende samenwerking van leraren tussen scholen en de steeds intensievere samenwerking met ouders en externe partners en experts. Aan het werken vanuit relatie worden daarmee steeds hogere eisen gesteld. Huidige uitdagingen in het onderwijs, zoals het bieden van gelijke kansen of het versterken van een inclusief klimaat vragen om sterke professionals die hun eigen kwaliteit voortdurend ontwikkelen en die in staat zijn daarbij relaties met andere professionals te benutten. Het uiteindelijke doel is het bieden van optimale leerkansen aan alle kinderen. Het lectoraat doet onderzoek naar veranderende identiteit van leraren, teams en leidinggevenden in een onderwijscontext waarin het benutten en versterken van relaties, met jezelf, met de leerling, maar ook met professionals binnen en buiten de school steeds belangrijker wordt. Dat betekent dat ook het lectoraat zelf sterk gericht zal zijn op het leren vanuit de verbinding: met de scholen in het werkveld, met de opleidingen en studenten en met onderzoekers in andere lectoraten van Fontys en Zuyd. Een uitdagende opdracht.
Henderijn Heldens
Henderijn is ervan overtuigd dat we elkaar nodig hebben om oplossingen te vinden voor de complexe vraagstukken van vandaag de dag én morgen. “Vanuit mijn werk voor het lectoraat ‘Goed leraarschap, goed leiderschap’ heb ik de afgelopen jaren gewerkt aan het vinden van manieren om (aanstaande) professionals en opleiders goed en effectief te laten samenwerken, van elkaar te leren en netwerken te vormen. Tijdens mijn werk voor het lectoraat Cross-Border Business Development mocht ik dat doen in samenwerking met MKB in het grensgebied rond Venlo. Het ondernemerschap in het MKB heeft me geleerd dat het bouwen aan relaties voorwaardelijk is voor succesvol ondernemen, maar ook hard werken is, zeker in een grensgebied. Ik vermoed dat het multidisciplinaire samenwerken in het onderwijs nog veel kan leren van het bedrijfsleven. De hands-on mentaliteit in het MKB kan voor het onderwijs een bron van inspiratie zijn."
Onderzoeksprojecten
- Onderzoeken binnen lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap
- Cloud 2 Educators' Professional Development (The European Association for Practitioner Research on Improving Learning, EAPRIL november 2017)
- Samenwerking tussen opleidingsdocenten promotieonderzoek naar de wijze waarop docenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE) samenwerken aan een innovatie in de opleiding (invoering van de landelijke kennisbasis). In welke mate zijn docenten van verschillende pabo-locaties van elkaar afhankelijk en welke samenwerkingsactiviteiten voeren zij uit? (februari 2017)
Publicaties
Henderijn Heldens e.a. (september 2017) Leren voor morgen, Artikel: in Pica
Henderijn Heldens (2017) Teacher educator collaboration: activities, networks and dynamics, Dissertation (promotieonderzoek), Eindhoven University of Technology / Fontys University of applied science, taal: Engels