Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

Dr. L.B. (Lars) Borghouts

Lars Borghouts promoveerde in 2000 aan de Universiteit Maastricht in de Bewegingswetenschappen. Sinds 2002 is hij werkzaam bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. Hij was de ontwikkelaar en tot 2017 coördinator van de Master Sport- en Bewegingsonderwijs. Hij startte in 2007 het lectoraat (hbo-onderzoeksgroep) ‘Fysieke Activiteit en Gezondheid', waaraan hij tot 2013 leidinggaf.

Lars Borghouts geeft les in zowel de bacheloropleiding Lichamelijke Opvoeding (LO) als de master Sport- en Bewegingsonderwijs en is inhoudelijk verantwoordelijk voor het onderdeel afstudeeronderzoek in de bacheloropleiding. Huidige onderzoeks-interesses omvatten toetsen en beoordelen, lesson study, doorlopende professionalisering van docenten, motivationeel klimaat, en video-observatie.


Publicaties

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2021). Through Students’ Eyes: Preferred Instructional Strategies for a Motivating Learning Climate in Secondary School Physical Education. Curriculum Studies in Health and Physical Education.

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Laurijssens, S., van Dijk-van Eijck, B., Remmers, T., Weeldenburg, G. (2021). Teachers’ Perceptions of a Lesson Study intervention as Professional Development in Physical Education. European Physical Education Review.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., van Dijk-van Eijck, B., Laurijssens, S., Remmers, T., & Haerens, L. (2021). Effectiveness of a lesson study intervention on teacher behaviour and student motivation in physical education lessons. In Physical Education and Sport Pedagogy.

MacPhail, A., Tannehill, D., Leirhaug, P., & Borghouts, L.B. (2021). Promoting instructional alignment in physical education teacher education. In Physical Education and Sport Pedagogy.

Krijgsman, C., Mainhard, T., Borghouts, L.B., van Tartwijk, T., & Haerens, L. (2021). Do goal clarification and process feedback positively affect students' need-based experiences? A quasi-experimental study grounded in self-determination theory. In Physical Education and Sport Pedagogy, 26(5), 483-503.

Publicaties

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Vos, S.B. (2020). Similar but different: profiling secondary school students based on their perceived motivational climate and psychological need, based experiences in physical education. PLoS ONE, 15(2).

Lammertink, L. & Borghouts, L.B. (2020). Groepsleerkracht wil vakleerkracht. In Lichamelijke opvoeding KVLO, 108(7), 34-35.

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Slingerland, M. & Vos, S.B. (2020). Similar but different. In PLoS ONE, 15(2).

Boeken en rapporten

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., MacPhail, A., van der Mars, H., Penney, D., López Pastor, V., van Hilvoorde, I., Iserbyt, P., & Lund, J. (2020). AIESEP Position statement on physical education assessment.

Publicaties

Krijgsman, C., Mainhard, T., van Tartwijk, J., Borghouts, L.B., Vansteenkiste, M., Aelterman, N., & Haerens, L. (2019). Where to go and how to get there: Goal clarification, process feedback and students’ need satisfaction and frustration from lesson to lesson. Learning and Instruction61, 1–11.

Borghouts, L.B. (2019). Wel of geen cijfer geven? In Lichamelijke opvoeding KVLO, 107(6), 38-40.

van Dun, D., van Meel, J. & Borghouts, L.B. (2019). Heeft formatief beoordelen de toekomst? In Lichamelijke opvoeding, 107(3), 40-43.

Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Borghouts, L.B. (2019). Physical Education Teacher Education in the Netherlands.
In European Physical Education Teacher Education Practices: Initial, Induction, and Professional Development, 240-258.

Bijdrage aan periodiek

Slingerland, M., Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., Beckers, J., & Gosens, G. (2019). OnderzoekLO.nl voor leraren en studenten LO. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 107(3), 44-46.

Publicaties

Haerens, L., Krijgsman, C., Mouratidis, A., Borghouts, L.B., Cardon, G., & Aelterman, N. (2018). How does knowledge about the criteria for an upcoming test relate to adolescents’ situational motivation in physical education? A self-determination theory approach. European Physical Education Review. 

Weggemans, R. M., Backx, F. J., Borghouts, L.B., Chinapaw, M., Hopman, M. T., Koster, A., & van der Ploeg, H. P. (2018). The 2017 Dutch Physical Activity Guidelines. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity15(1), 58.

Presentaties en workshops

Borghouts, L.B., Slingerland, M., & Weeldenburg, G. (2018). Abstractbook Future directions in PE Assessment (video).

Bijdrage aan periodiek

Borghouts, L.B., & Weeldenburg, G. (2018). Model-based physical education. In Lichamelijke Opvoeding, 106(7), 4-6.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., & van Dijk-van Eijck, B. (2018). Lesson study: een effectieve methode voor professionalisering? In Lichamelijke Opvoeding, 106(5), 14-16.

Krijgsman, C., Borghouts, L.B., van Tartwijk, J., Mainhard, T., & Haerens, L. (2018). Cijfers en motivatie van leerlingen in de les LO. In Lichamelijke Opvoeding, 106(4), 13-15.

Weeldenburg, G., Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2018). Toolbox voor een motiverend leerklimaat. In Lichamelijke Opvoeding, 106(4), 6-9.

van Kann, D., & Borghouts, L.B. (2018). Master Sport- en Bewegingsonderwijs. In Lichamelijke Opvoeding, 106(1), 46-47.

Publicaties

Krijgsman, C., Vansteenkiste, M., Van Tartwijk, J., Maes, J., Borghouts, L.B., Cardon, G., Mainhard, T., & Haerens, L. (2017). Performance grading and motivational functioning and fear in physical education: A self-determination theory perspective. Learning and Individual Differences, 55, 202–211.

Borghouts, L.B., Slingerland, & M., Haerens, L.  (2017). Assessment Quality and Practices in Secondary PE in the Netherlands. Physical Education and Sport Pedagogy, 22(5), 473-489.

Gosens, W., van 't Hul, A., Oomen, J., Hesselink, M.K.C., & Borghouts, L.B. (2017). Mechanical efficiency in chronic obstructive pulmonary disease. In Journal of Cardiopulmonary Rehabilitation and Prevention, 37(2), 146-153.

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Jans, L., Weeldenburg, G., van Dokkum, G., Vos, S.B., & Haerens, L. (2017). Development and optimisation of an inservice teacher training programme on motivational assessment in physical education. In European Physical Education Review, 23(1), 91-109.

Bijdrage aan periodiek

Borghouts, L.B., & Weeldenburg, G. (2017). Onderzoeksmatig onderwijs ontwikkelen. In Lichamelijke Opvoeding, 105(5), 12-14.

Borghouts, L.B., & Raijmakers, B. (2017). Wat kunnen we nu met de coopertest? In Lichamelijke Opvoeding, 105(1), 26-30.

Krijgsman, C., Borghouts, L.B., van Tartwijk, J., Mainhard, T., & Haerens, L. (2017). Cijfers en motivatie van leerlingen in de gymles. In Examens, 4, 24-28.

Bijdrage aan periodiek

Barmentlo, H. & Borghouts, L.B. (2016). Beoordelingscriteria op het Heerbeeck College. In Lichamelijke Opvoeding, 104(6), 14-17.

Bijdrage aan periodiek

Slingerland, M., Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., & van Dokkum, G. (2015). Evalueren om te leren: motiverend beoordelen in de les LO. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 10-13.

Weeldenburg, G., Slingerland, M., & Borghouts, L.B. (2015). Motiverend beoordelen binnen de lessen spel. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 26-29.

Borghouts, L.B., Slingerland, M., Weeldenburg, G., & Haerens, L. (2015). Motivatie van leerlingen; de zelfdeterminatietheorie. In Lichamelijke Opvoeding, 103(8), 6-9.

Borghouts, L.B., Weeldenburg, G., Slingerland, M., & van Dokkum, G. (2015). Doelen, lessen en beoordelen: een geheel constructive aligment bij LO. In Lichamelijke Opvoeding, 103(2), 38-41.

Publicaties

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M.) (2014). Beoordelen in de lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 6-8.

Bijdrage aan periodiek

Haerens, L., Cardon, G., Tallir, I., Vansteenkiste, M., Borghouts, L.B., & Krijgsman, C. (2014). De doelen van gezondheidsgerelateerde lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding, 102(11), 12-13.

Strijland, R., & Borghouts, L.B. (2014). Telto LO mee voor de determinatie van leerlingen? In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(5), 37-39.

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2014). Kwaliteit van beoordelen binnen LO. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(4), 12-13.

Borghouts, L.B., & Slingerland, M. (2014). Onderzoeksartikelen in de LO papiervervuiling? In Lichamelijke Opvoeding, 102(3), 36-37.

Borghouts, L.B. (2014). Bachelor- versus masteronderzoek in de lichamelijke opvoeding. In Lichamelijke Opvoeding KVLO, 102(2), 4-5.

Publicaties

Slingerland, M., Haerens, L., Cardon, G., & Borghouts, L.B. (2013). Differences in perceived competence and physical activity levels during single-gender modified basketball game play in middel school physical education. In European Physical Education Review Sage, 20(1), 20-35.

Bijdrage aan periodiek

Borghouts, L.B., van Dokkum, G., & Slingerland, M. (2013). Een punt voor gym!? Beoordelen in de lichamelijke opvoeding. In Thomas-bulletin Thomas van Aquino, Waalwijk, 73, 19-22.

Jans, L., & Borghouts, L.B. (2013). Spring op het schoolplein! In Jeugd in School en Wereld, 1, 40-43.

Vos, S.B., Liesbeth Jans, L., Adank, A., & Borghouts, L.B. (2013). Actief in de pauze, betere focus?! Onderzoek naar de samenhang tussen bewegen in de pauze en de aandacht van basisschoolkinderen. In Thomas Bulletin, 73, 33-36.


Contact

Foto van persoon

Dr. L.B. (Lars) Borghouts

Docentonderzoeker