Consultant/Emeritus Lector Future Powertrain
Dr. R.S.G. (Rik) Baert
Rik Baert is in 1979 als ingenieur afgestudeerd aan de Universiteit Gent, België. Hij heeft als onderzoeker gewerkt bij de Combustion Engines Group van University of Manchester, Institute of Science and Technology, Groot-Brittannië waar hij een Master of Science by Research heeft behaald.
Rik Baert is binnen Fontys de expert op het gebied van Automotive - Future powertrains, deskundig op het terrein van nieuwe oplossingen voor zuinige en duurzame energie- en aandrijfsystemen. Hij vertelt:
“Er is geen tak in de technologie waar zoveel vernieuwingen plaatsvinden als in de Automotive. Dus moeten wij op de hoogte blijven van de laatste kennis, de recentste trends en de nieuwste ontwikkelmethodes die bij bedrijfsleven en industrie aanwezig zijn. Voor ons is relevant te weten: wat speelt er, kunnen studenten een bijdrage leveren aan onderzoek en ontwikkeling en kunnen zij helpen antwoorden te vinden op vragen die er zijn? We halen op die manier kennis uit het bedrijfsleven om de bedrijven vervolgens te kunnen voorzien van goed opgeleide nieuwe werknemers. Dat is het idee, in a nutshell.”
Wie is Rik Baert?
Dr. Rik Baert is lector Future Powertrain. Hij is deskundig op het terrein van nieuwe oplossingen voor zuinige en duurzame energie- en aandrijfsystemen.
Loopbaan
Rik S.G. Baert is in 1979 als ingenieur afgestudeerd aan de Universiteit Gent, België. Hij heeft als onderzoeker gewerkt bij de Combustion Engines Group van University of Manchester, Institute of Science and Technology, Groot-Brittannië waar hij een Master of Science by Research heeft behaald.
In 1988 is hij gepromoveerd aan de Universiteit Gent te België (op het onderwerp ontsteking en verbranding in scheepsdieselmotoren). Na zijn promotie was hij achtereenvolgens universitair docent aan de Technische Universiteit Delft en R&D-medewerker in de groep voorontwikkeling-motoren bij DAF Trucks in Eindhoven.
Sinds 1994 is hij werkzaam bij de Powertrain afdeling TNO Automotive. Daarnaast was hij gedurende twaalf jaar (1997 tot 2008) hoogleraar Verbrandingsmotoren aan de TU Eindhoven.
Sinds september 2012 is hij aangesteld als lector bij Fontys Hogeschool Automotive. Hij is auteur en co-auteur van meer dan 65 gereviewde wetenschappelijke publicaties en heeft verschillende patenten op zijn naam. Zijn interesse gaat met name uit naar het verkennen en de realisatie van nieuwe oplossingen voor zuinige en duurzame automotive energie- en aandrijfsystemen
In 1988 is hij gepromoveerd aan de Universiteit Gent te België (op het onderwerp ontsteking en verbranding in scheepsdieselmotoren). Na zijn promotie was hij achtereenvolgens universitair docent aan de Technische Universiteit Delft en R&D-medewerker in de groep voorontwikkeling-motoren bij DAF Trucks in Eindhoven. S