Docent-onderzoeker
Dr. ir. S.M.A. (Sandra) Bedaf
Sandra Bedaf werkt als onderzoeker en Design Thinking expert bij het lectoraat Mens en Technologie bij Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. In haar werk ziet ze Design Thinking als een essentiële aanpak om technologie op een mensgerichte manier te ontwikkelen en te implementeren. Het ontwerpen van technologische oplossingen vraagt niet alleen om technische kennis, maar vooral om een diep begrip van de gebruikersbehoeften, zodat innovaties daadwerkelijk impact maken in de praktijk.
Tijdens mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft koos ik bewust voor de specialisatie Medisign, waar het ontwikkelen van producten, diensten en systemen die complexe gezondheidsuitdagingen aanpakken centraal staat. Deze keuze werd mede ingegeven door mijn ervaring in de ouderenzorg, waar ik tijdens een bijbaan van dichtbij zag hoe groot de behoefte aan innovatie was om de kwaliteit van zorg te verbeteren.
Na mijn afstuderen werkte ik ruim acht jaar als onderzoeker bij het lectoraat Ondersteunende Technologie in de Zorg van Zuyd Hogeschool. Daar hield ik me bezig met verschillende projecten rond zorgtechnologie en zorgrobotica. Gedurende deze periode voltooide ik ook mijn promotieonderzoek aan het Care and Public Health Research Institute (CAPHRI) van Maastricht Universiteit, waarin ik de potentie van zorgrobotica in de ouderenzorg onderzocht. Ondanks mijn werk elders, voelde Eindhoven altijd als mijn thuis, waardoor de overstap naar het lectoraat Mens & Technologie van Fontys in 2019 voor mij een logische keuze was.
In mijn rol bij Fontys begon ik met een focus op hoe co-bots en mensen op een natuurlijke, voorspelbare en intuïtieve manier kunnen samenwerken. Inmiddels heb ik mijn expertisegebied verder uitgebreid naar Design Thinking. Het gebruikersperspectief heeft altijd centraal gestaan in mijn werk, en deze methodiek stelt me in staat om die focus verder te verdiepen. Als lid van het d-team zet ik mijn passie voor Design Thinking o.a. in om docenten te professionaliseren en hen te ondersteunen in het versterken van hun kennis en vaardigheden op dit gebied.
Ook binnen mijn onderzoek speelt Design Thinking een steeds grotere rol. In het StimulanZ-project fungeer ik als Design Thinking consulent, waar ik partners begeleid bij het ontwikkelen van scenario's voor simulatieonderwijs. Het doel van dit project is om interprofessionele communicatie, samenwerking en klinisch redeneren van (toekomstige) zorgverleners te verbeteren door realistische, praktijkgerichte simulaties.
Daarnaast vind ik het belangrijk om de link met het onderwijs te blijven maken. Zo ben ik mede-initiatiefnemer van de nieuwe minor Psychologie en Technologie, die in september 2024 van start is gegaan. In deze minor onderzoeken studenten de wisselwerking tussen mens en technologie en stellen ze vragen zoals: hoe beïnvloedt digitale technologie ons zelfbeeld, onze communicatie en de maatschappij?
Mijn passie ligt in het samenbrengen van Design Thinking en zorgtechnologie om oplossingen te ontwikkelen die niet alleen functioneel zijn, maar ook echt waarde toevoegen voor de mensen die ermee werken. Voor de toekomst blijf ik me inzetten om mensgerichte innovaties in de zorg en het onderwijs verder te stimuleren en te onderzoeken, met als doel technologie echt betekenisvol te maken voor de gebruiker.