Docentonderzoeker
G.M. (Gerdine) Velthoven
Gerdine Velthoven werkt als docentonderzoeker binnen vakgebied Aardrijkskunde aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg (FLOT). Tevens is zij lid van de Kenniskring van lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals.
Lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals
In Nederland zijn er steeds meer scholen voor voortgezet onderwijs die ‘eigentijds’ onderwijs aanbieden waarin aandacht is voor doelen als zelfsturing, creativiteit, probleem oplossen, samenwerken en waar het onderwijs vaak leerlinggestuurd is. Binnen het lectoraat Wendbare Onderwijsprofessionals staat de vraag centraal wat deze ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs betekenen voor de rollen en taken voor leraren én wat dat betekent voor de lerarenopleidingen.
Onderzoeksprojecten
- Onderzoeken binnen lectoraat Wendbare onderwijsprofessionals
Publicaties
Quinta Kools m.m.v. Gerdine Velthoven, Annet Meinen, Hanneke de Laat, Barbara Roosken, Maria-José Steenbeek,, Inge Brons, Inge Runhaar en Ewout Koster (2019) Op verkenning in eigentijds onderwijs: input voor opleiders, Tijdschrift voor Lerarenopleiders 40 (4) 2019, Thema: Nieuwe routes naar het leraarschap
Gerdine Velthoven, (januari 2015) De kunst van betrokkenheid, masterscriptie: onderzoek in museum Boijmans Rotterdam.
Gerdine Velthoven, Toekomstbestendig opleiden: de leraar als docent of als coach? (download), narratief met indrukken.