Sprint naar content
Karen Schreurs

Onderwijsvernieuwer, onderzoeker en kennisdeler

K. (Karen) Schreurs

Mijn passie is het creëren van leeromgevingen waarin studenten vanuit zichzelf gemotiveerd zijn en floreren. In mijn promotieonderzoek richt ik me daarom op de vraag hoe motivatie optimaal ondersteund kan worden door docenten. Immers, wat voor de ene student werkt, kan voor een andere juist niet effectief zijn.

Steeds meer hbo-leeromgevingen doen een beroep op autonomie en zelfregie van studenten. Hoewel sommige studenten deze vrijheid omarmen, hebben anderen moeite om hun leerproces zelf te sturen. Vooral wanneer ze gewend zijn aan meer gestructureerde leeromgevingen zoals het mbo, havo of vwo. Dit maakt de overgang naar het hbo voor veel studenten een uitdaging. Om studenten te laten floreren — zich goed te voelen, optimaal te presteren en een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving — hebben zij motivatie vanuit zichzelf en zelfsturing nodig. Dat vraagt niet alleen om algemene maatregelen die motivatie bevorderen, maar ook om maatwerk en afstemming op de behoeften van elke individuele student.

Docenten spelen hierbij een cruciale rol; het begeleiden van studenten bij het nemen van de regie over hun leerproces. Toch ontbreekt er nog veel wetenschappelijk inzicht in hoe docenten die persoonlijke afstemming kunnen bieden en welke handvatten hiervoor nodig zijn. Mijn onderzoek is erop gericht om die inzichten te verzamelen en docenten te ondersteunen met praktische tools, zodat zij studenten optimaal kunnen begeleiden.

Op deze manier werk ik aan een toekomst waarin elke student kansen en mogelijkheden heeft om vanuit zichzelf gemotiveerd te zijn en te floreren in het hbo.

 


Contact

Karen Schreurs

K. (Karen) Schreurs

Onderwijsvernieuwer, onderzoeker en kennisdeler