Docentonderzoeker
L.H.A. (Luc) Hameleers
Luc is docentonderzoeker bij Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Voor lectoraat Dynamische Talentinterventies houdt Luc Hameleers zich bezig met de integratie van internationale studenten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Want die verloopt niet erg soepel en ‘daardoor blijven studenten met een groot potentieel buiten beeld’.
‘Ik heb na mijn opleiding voor docent Engels een master Ierse literatuurwetenschappen gedaan in Zweden. Ik ben er cum laude afgestudeerd met mijn onderzoek naar de personificatie van de Ierse vrouw in moderne Ierse literatuur. Die master deed ik vanuit Nederland en in die tijd werkte ik al als docent bij Fontys. Ik gaf verschillende vakken waaronder Engels, Poetry & Literature en Speaking Skills. Na mijn master ben ik coördinator van de minor Engelse taal en cultuur geworden en in 2019 ben ik overgestapt naar HRM en TP. Eerst als docent en daarna als coördinator Internationalisering waar ik onder meer, samen met twee collega’s, een internationale leerlijn heb ontwikkeld.
Vanaf 2023 werk ik bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies. Ons lectoraat is namelijk één van de vier in een groot Europees onderzoek: INTERLOCALITY. Er is een enorme krapte op de arbeidsmarkt en tegelijkertijd zien we dat veel internationale studenten na hun studie teruggaan naar het land van herkomst. Blijkbaar kunnen ze dus niet heel gemakkelijk succesvol een entree maken op de arbeidsmarkt. En daardoor blijven studenten met een groot potentieel buiten beeld. Ik ben gevraagd om deel te nemen aan INTERLOCALITY vanwege mijn expertise met internationalisering. Bij het onderzoek INTERLOCALITY hou ik me onder andere bezig met intercultural sensitivity. We ontwikkelen verschillende opleidingsmodules voor mensen die te maken hebben met internationale studenten, zoals medewerkers in het hoger onderwijs, bedrijven en andere organisaties. Doel daarbij is het vergroten van hun begrip en deskundigheid met betrekking tot internationale studenten.
We kijken ook naar de bereidheid van werkgevers om internationale studenten aan te nemen en ze te begeleiden op een manier die ze nodig hebben. Die behoefte is vaak anders dan bij Nederlandse studenten. En als ze goed begeleid worden, is de kans op succes groter. Daarnaast kijken we naar intercultural awareness. We weten dat divers samengestelde teams bijzonder succesvol kunnen zijn, vaak zelfs succesvoller dan monocultureel samengestelde teams. Maar dit is alleen het geval als we die diversiteit een goeie plek geven. Als we verwachten dat internationals zich zoveel mogelijk aanpassen, werkt het juist niet.
Verder werk ik mee aan het ontwikkelen van de internationale alumni monitoring tool. Daarmee willen we zowel objectieve als subjectieve gegevens in kaart brengen over welke stappen de internationale alumni maken, hoe ze die ervaren en wat de moeilijkheden zijn. Die kennis kunnen we dan vertalen naar een tool om onderwijsinstellingen en andere partners te voorzien van informatie die ze kunnen gebruiken om studenten en werkgevers beter te ondersteunen. We hopen dat ze daardoor tot een goede, passende match komen.
Reizen en andere culturen hebben me van jongs af aan getrokken en ik wilde ook altijd al meer zien en ontdekken. Dus het slaan van bruggen tussen talen en culturen zat er al vroeg in. Binnen het lectoraat houd ik me daarom bezig met de vraag hoe we écht impact kunnen maken. Met name vind ik het belangrijk om al onze studenten en partners internationale en interculturele competenties mee te geven. Want we leven hier in zo’n internationale regio, daar móeten we echt iets mee. Als we er ook in de toekomst voor willen zorgen dat het werkveld en onze studenten optimaal blijven samenwerken met elkaar en de wereld, is internationalisering geen nice-to-have meer maar een must-have. En dat is meer dan Engels geven of een minor in het buitenland doen.’
Onderzoeksprojecten
- INTERLOCALITY WP2: International Alumni Monitoring Tool
- INTERLOCALITY WP4: Online Staff Training Modules and Assessment Tool