Sprint naar content
Foto van persoon

Docent/onderzoeker

M. (Marijke) Lucas

Ik ben designer en artistic researcher met een achtergrond in visuele communicatie en design. In het jaar 2000 studeerde ik af aan de Design Academy Eindhoven. Al meer dan 20 jaar ben ik in verschillende rollen endisciplines actief in de Nederlandse design community.

“All design is education” schreef designer en designcriticus Viktor Papanek in “Design for the Real World” (Papanek, 1972). De noodzaak om te onderzoeken hoe designers bijdragen aan de huidige Real World deed mij in 2020 besluiten de MasterKunsteducatie te volgen aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Ik koos voor de kunsten, in plaats van design, omdat ik mijn vakgebied vanuit diverse culturele en creatieve contexten wilde beschouwen. Door met makers uit andere disciplines samen te werken verbreedde mijn perspectief enorm en raakte ik geïnspireerd om op zoek te gaan naar meer diversiteit in mijn werkveld.

Voor mijn masteronderzoek onderzocht ik het huidige ontwerpdiscours en verkende manieren om bij te dragen aan de dialoog over diversiteit en inclusie binnen de ontwerpgemeenschap. Hoe kan design van relevante educatieve waarde zijn in de huidige pluriverse samenleving, vroeg ik mezelf en veel van mijn collega designers en design docenten. Welke referentiekaders zijn verantwoordelijk voor de normen die we hanteren als we het hebben over kwaliteit, succes en talent? En wat kunnen designers leren van de kunsten?

In juni 2022 behaalde ik de titel Master of Education in the Arts. Sindsdien zet ik me in voor inclusieve werk- en leeromgevingen in het design werkveld en de kunsten. Daarbij zoek ik steeds de ruimtes tussen de verschillende disciplines op. Ik geloof dat in die tussenruimtes werkelijke authentieke bewegingen kunnen ontstaan, los van normen en conditioneringen. Vanuit die gedachte zet ik vanaf september 2023 het lopende onderzoek bij Theaterwerkplaats Tiuri voort. Als artistic researcher zal ik samen met het team, de spelers en collega’s van het Lectoraat Opvoeden voor de Toekomst in kaart brengen hoe de artistieke pedagogische omgeving bijdraagt aan de ontwikkeling van een veerkrachtige identiteit van een community van personen met diverse cognitieve condities.