Docentonderzoeker
N. (Nanke) Dokter
Nanke Dokter is docent taal (didactiek) bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie. Ook werkt zij als docentonderzoeker binnen lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap. Daarnaast is ze gepromoveerd met haar promotieonderzoek: 'Schoolse taalvaardigheid bij rekenen: een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs.'
Promotieonderzoek Schoolse taalvaardigheid bij rekenen
Sinds december 2013 werkte Nanke aan haar promotieonderzoek Schoolse taalvaardigheid bij rekenen, dat zich richt op verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs. Schooltaalvaardigheid is bepalend voor schoolsucces, maar leraren verschillen in de mate waarin ze deze bevorderen. Tijdens interactieve rekeninstructies worden deze verschillen geobserveerd en wordt nagegaan hoe deze samenhangen met kennis, vaardigheden en attitudes van leraren. Op basis van de uitkomsten ontwikkelt Nanke een training, waarvan zij de effectiviteit onderzoekt.
Lees hier de publicatie van het promotieonderzoekOnderzoeksprojecten
- Lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap
Publicaties
Nanke Dokter, 2021 Stimuleren van schoolse taalvaardigheid bij rekenen. www.publicatie-online.nl
Nanke Dokter, Rian Aarts, Jeanne Kurvers, Anje Ros en S. Kroon (dec 2017) Academic language in elementary school mathematics: Academicness of teacher input during whole class instruction Artikel in Dutch Journal of Applied Linguistics 6(2):213-230, taal: Engels
Nanke Dokter, Rian Aarts, Jeanne Kurvers, Anje Ros en S. Kroon (apr 2017) Stimulating students’ academic language. Opportunities in instructional methods in elementary school mathematics, Artikel in L1-Educational Studies in Language and Literature 17(1):1-21, taal: Engels