Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

S.H.J. (Stijn) van den Hoogen

Stijn van den Hoogen heeft als interessegebied binnen het lectoraat vooral het thema ondernemerschap (familiebedrijven) met daaraan gekoppeld het thema duurzaamheid. Stijn heeft in de afgelopen jaren meegewerkt in een onderzoek naar ondernemerschap en ondernemende houding van Fontys studenten en alumni. Daarnaast is hij co-auteur van het Basisboek Bedrijfskunde (uitgeverij Boom, 2018) waarvan in 2024 een nieuwe editie verschijnt. In dit boek, bedoeld voor hbo-studenten, komen alle aspecten van bedrijfskunde voorbij en is in de nieuwe editie ook extra aandacht voor duurzaamheid. Ook zijn er plannen voor een boek over familiebedrijven.

Sinds januari 2014 is Stijn in dienst van Fontys Bedrijfsmanagement MKB, waar hij zich bezig houdt met doceren (vooral marketing, innovatiemanagement, ondernemerschap en onderzoeksvaardigheden) in alle jaren van het curriculum, zowel in de voltijd- als in de deeltijdopleidingen. Daarnaast is Stijn actief (geweest) als tutor, SLB’er, projectleider, coach, afstudeerbegeleider en docent bij het door Fontys gefaciliteerde masterprogramma van de Open Universiteit. Sinds juni 2015 maakt hij onderdeel uit van het lectoraat Business Entrepreneurship met als interessegebied ondernemerschap en innovatie. Sinds 2023 maakt hij deel uit van de examencommissie.

Voordat hij bij Fontys terecht kwam, heeft hij 6 jaar gewerkt bij Tilburg University, waar hij als docent aan de slag ging bij het departement Organisatie en Strategie (tegenwoordig het departement Management geheten). Daar heeft hij les gegeven op de gebieden strategie, project management, operations management en vooral ook ondernemerschap. Stijn is nauw betrokken geweest bij het opzetten van de Brabant Center of Entrepreneurship (BCE), een samenwerkingsverband tussen de UvT en de TU/e. In dit kader zijn diverse ondernemerschapsvakken en –programma’s ontwikkeld. In deze periode is Stijn ook gestart met een promotietraject dat zich vooral focust op het gebied van Corporate Entrepreneurship.

Eerder studeerde Stijn bedrijfseconomie (specialisatie: strategisch management) aan de Universiteit van Tilburg. Na zijn studie heeft hij een aantal jaar gewerkt bij de Vereniging Kamers van Koophandel, het landelijke orgaan van de kamers van koophandel. Daar heeft hij voornamelijk (internet)producten ontwikkeld en uitgerold, eerst als trainee, later als (senior) product manager. Daarna volgde de overstap naar Ernst & Young, waar hij als consultant betrokken was bij de verschillende digitale kanalen van EY.

Foto van persoon

S.H.J. (Stijn) van den Hoogen

Docentonderzoeker