Sprint naar content
Foto van persoon

Docentonderzoeker

T. (Tim) Simonse

Mijn naam is Tim Simonse, lerarenopleider economie bij FLOT. Als lid van het lectoraat had ik twee onderzoeksvragen. Als eerste vroeg ik mij af, bij het ontbreken van een algemeen gebruikt handboek vakdidactiek: wat is eigenlijk specifieke, belangrijke vakdidactische kennis voor het schoolvak economie? 

Mijn onderzoek daar naar heeft zich vertaald in een bij het LEMM uit te komen publicatie, waarin ik verdeeld over drie hoofdcategorieën (vakdidactische scenario’s, economisch denken en economische taal) zestien vakdidactische ontwerpprincipes voor het schoolvak economie presenteer, analyseer en demonstreer. Dat laatste doe ik aan de hand van de economische bestseller ‘Waarom cola duurder is dan melk’ van Bas Haring, maar ook laat ik de gebruiksmogelijkheden van deze zestien ontwerpprincipes in verschillende domeinen van het economieonderwijs.  Dit document vormt inmiddels de basis van verschillende vakdidactische ontwerp- en analysemodules binnen de FLOT lerarenopleiding economie, en kan ook worden gebruikt voor het door een vakdidactische bril bekijken en beoordelen van stages van studenten economie. Bovendien heb ik over dit onderwerp workshops en gastcolleges verzorgd op collega-lerarenopleidingen en studiedagen. 

De tweede onderzoeksvraag betrof de status, mogelijkheden en beperkingen van het schoolvak economie als partner voor vakkenintegratie. Met name de rol van het schoolvak economie als onderdeel van samenwerking in een mens- en maatschappijcontext blijkt in dat verband interessant: economen wordt vaak door niet-economen verweten een ahistorische, burgerschapsarme blik op mens en maatschappij te bieden. En dat terwijl economen vaak vinden dat juist hun concepten dé sleutel bieden tot het begrijpen van diezelfde mens- en maatschappij: economie verklaart alles. Deze spagaat heb ik onderzocht en toegepast op concrete samenwerkingen, bijvoorbeeld binnen het onderbouwvak Mens en maatschappij. In dat kader heb ik verschillende scholen voorzien van advies om daar ook het unieke van economie een plek te geven. Bovendien heb ik workshops verzorgd over het zinvol didactiseren van een bestseller op het snijvlak van economie, geschiedenis en maatschappij(leer): Gouden Jaren van Annegreet van den Bergen. Deze beide invalshoeken heb ik uiteraard ook weer een plek gegeven binnen mijn cursussen aan de lerarenopleiding. Dat geldt ook voor mijn meest recente wijze om naar vakintegratie te kijken: taalgericht vakonderwijs.  

Mocht één of meerdere van deze onderwerpen ook uw interesse hebben, neem dan voor contact met mij op.


Contact

Foto van persoon

T. (Tim) Simonse

Docentonderzoeker