Docentonderzoeker
dr. M.J. (Marjan) de Groot - Reuvekamp
Marjan is docentonderzoeker bij de Pabo en de Masteropleidingen Leren & Innoveren en Leadership in Education. Zij is gepromoveerd op onderzoek naar het bevorderen van historische tijdsbesef bij leerlingen in het basisonderwijs, waarvoor zij een professionaliseringstraject voor Leraren heeft ontwikkeld, dat een positief effect had op leerresultaten van leerlingen. Daarnaast is ze actief in landelijke en internationale netwerken, o.a. in een peilingsonderzoek van de Inspectie voor Mens- & Maatschappijonderwijs en als coördinator voor Educators’ Professionalization bij European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
Promotieonderzoek over historisch tijdsbesef
Op de website historischtijdsbesef.nl vind je informatie over het bevorderen van het historisch tijdsbesef bij leerlingen van 6 tot 12 jaar. De inhoud is gebaseerd op het promotieonderzoek van Marjan over het bevorderen van het historisch tijdsbesef bij leerlingen van 6 tot 12 jaar: 'Timewise. Improving pupils’ understanding of historical time in primary school'. De site bevat zowel de nieuwste wetenschappelijke inzichten over de ontwikkeling van historisch tijdsbesef bij kinderen onder het tabblad 'onderzoek', als voorbeelden van activiteiten en materialen waarmee het historisch tijdsbesef kan worden bevorderd onder het tabblad 'tijdwijs'. historischtijdsbesef.nl is bedoeld voor leraren in het basisonderwijs, lerarenopleiders, studenten van lerarenopleidingen en andere geïnteresseerden.
Artikel Bron over Tijdwijs en historischtijdsbesef.nlOnderzoeksprojecten
- Lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap
- Peilingsonderzoek van de Inspectie voor Mens- & Maatschappijonderwijs
- Coördinator voor Educators’ Professionalization bij European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL).
Publicaties
Patrick Scheijvens en Marjan de Groot-Reuvekamp (mei 2019) Formatieve feedback: een onderzoek naar de uitvoering en verbetering van formatieve feedback Masteronderzoek, taal: Nederlands
Johan Swinkels en Marjan de Groot-Reuvekamp (mei 2019) Zelf sturing geven aan het leerproces!, Masteronderzoek, taal: Nederlands
Marjan de Groot-Reuvekamp en Anouk Kuijs (2019) Leren leren: onderzoek naar het begeleiden van leren leren in de bovenbouw, Bacheloronderzoek, taal: Nederlands