Docentonderzoeker
drs. A.A.J.A.M. (Tuur) de Beer
Mijn naam is Tuur (Arthur) de Beer, lerarenopleider Levensbeschouwing bij FLOT en als filosoof ook werkzaam bij de minor ‘Filosofie en Ethiek (FLOT) en de minor ‘Kunst, Creëren en onderzoek (Fontys Hogeschool voor de Kunsten). Binnen het lectoraat onder de inspirerende leiding van Hanneke Tuithof, heb ik onderzoek gedaan naar het gebruik van levensbeschouwelijke concepten in vakoverstijgende projecten.
Het schoolvak Levensbeschouwing is steeds vaker een partner binnen vakoverstijgend onderwijs. Meestal wordt levensbeschouwing dan gelijkgesteld met ethiek en/of ‘verwondering’. Volgens mij is dat wel begrijpelijk maar ook een gemiste kans. Concepten zoals ‘transcendentie’; ‘sacraliteit’; ‘hoop’ en ‘absurditeit’ zijn namelijk kernbegrippen binnen religies en levensvisies die een meerwaarde kunnen hebben, juist ook in vakoverstijgende projecten. Mochten deze begrippen u nieuwsgierig maken en mocht u willen weten hoe deze concepten ook hun eigen dynamiek zouden kunnen inbrengen in uw onderwijs, dan nodig ik u graag uit om met mij in gesprek te gaan.
Het tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, Narthex, heeft een themanummer gewijd aan ‘vakoverstijgend leren en levensbeschouwing’ (onder de titel ‘Kernfusie. Samenwerken met andere vakken en domeinen’, jaargang 18, nr.3).
Onderzoek doen in deze kenniskring, met deze collega’s, heeft niet alleen mijn denken over de eigenheid van levensbeschouwing en vakdidactiek gescherpt maar me ook weer uitgedaagd om alsnog mijn ooit gestarte promotieonderzoek weer op te nemen. In dit onderzoek zoek ik naar de mogelijkheden die het begrip ‘betekenisbelichaming’ ons binnen het schoolvak Levensbeschouwing kan bieden. ‘Betekenisbelichaming’, een begrip afkomstig uit één van de denktradities die de filosofie van Ludwig Wittgenstein als startpunt kent, kan zowel een platform bieden voor een levensbeschouwelijk verstaan van de werkelijkheid, als daardoor ook verhelderen waar het in een christelijk ritueel als de eucharistieviering om zou kunnen gaan. Een ritueel dat momenteel voor veel leerlingen echt onbegrijpelijk blijkt te zijn.