Docentonderzoeker

drs. D.F.M. (Danae) Bodewes

Danae Bodewes heeft een Master in International Business aan de Universiteit Maastricht. Na afronding van haar studie heeft zij gewerkt als projectmanager onderwijsinnovatie aan de Universidade Catolica de Moçambique, projectmanager van onderwijsinnovatieprojecten in Mozambique en Zuid Afrika, beleidsmedewerker voor het CvB en als consultant zakelijke dienstverlening bij Fontys Hogescholen. Danae voert haar onderzoek uit in directe samenwerking met collega's van Fontys Learning Society.

Haar onderzoek is gericht op het ontwikkelen van de ondernemende houding van studenten. Danae onderzocht op welke wijze onderwijs en buiten- curriculaire ervaringen bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van een ondernemende houding van studenten. Ze nam hiervoor interviews af bij studenten, docenten en ondernemers en ontwikkelde de leerlijn ‘de ondernemende student’ voor de opleiding Bedrijfsmanagement MKB. Sinds eind 2018 heeft Danae zich toegespitst op het belang van nieuwsgierigheid voor een Leven Lang Ontwikkelen en een ondernemende houding. Op basis van een literatuurstudie en ruim 45 uitgebreide interviews met kinderen, jongeren en volwassenen schrijft Danae nu een boek over de diversiteit en kracht van nieuwsgierigheid. In het onderwijs onderzoekt ze het thema nieuwsgierigheid binnen het TEC onderzoeksproject ‘Hoogbegaafde studenten laten floreren’.

Danae:
"Als multidisciplinair onderzoeker doe ik onderzoek naar nieuwsgierigheid en ondernemendheid voor het lectoraat Lectoraat Goed leraarschap, Goed leiderschap en het lectoraat Industrial Engineering en Entrepreneurship. Binnen het project ‘(hoog)begaafde studenten laten floreren’ richt ik mij specifiek op de nieuwsgierigheid van (hoog)begaafde studenten. Nieuwsgierigheid wordt ‘de motor’ voor leren genoemd en is een persoonskenmerk waarin veel hoogbegaafden zich herkennen. Binnen dit onderzoeksproject hoop ik eraan bij te dragen dat docenten en (hoog)begaafde studenten nieuwsgierigheid beter leren herkennen, waarderen en benutten opdat zij zichzelf en anderen meer ruimte geven om te leren op een manier die bij hen past."

De diversiteit en kracht van nieuwsgierigheid

Danae Bodewes aan het woord


Publicaties

Interviews en artikels

  • Lees hier het artikel dat Danae schreef voor het Learning Society Magazine over duurzaam leren en ontwikkelen en het artikel over hoogbegaafdheid. In dit magazine is ook het onderzoek van het lectoraat naar hybride docentschap van Kara Vloet opgenomen.
  • Bijdrage in 'No School Manifesto'.
  • Interview 'Vertrouwen begint bij bewustwording en bij willen begrijpen' in Tijdschrift Intern Begeleiders.
  • De bijdrage van Danae in het OD Magazine 'Leren om wendbaar, stuurbaar en moedig te zijn' (pp. 6-9, december 2020). Het artikel is te downloaden.
  • De bijdrage over nieuwsgierigheid in het boek 'Vandaag nog vol energie' van Pam van der Veen.
  • Haar recente artikel van de blogreeks op Innovation Origins. 
  • Danae schrijft regelmatig blogs over haar werk als onderzoeker, de reizen die ze daarvoor maakt en de mensen die ze ontmoet. Lees haar blogs op fontysblogt.nl.

'Onderwijs Vandaag!' tijdens de Dutch Happiness Week: nieuwsgierigheid

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

Videocast expertgroep Personality SintLucas

Wegens het niet accepteren van de cookies is de youtube video niet zichtbaar.

drs. D.F.M. (Danae) Bodewes

Docentonderzoeker