Sprint naar content
Project

Curio-us

Nieuwsgierigheid is de motor van het leren. Het helpt studenten om beter en met meer plezier te leren en te werken. Essentieel is dat de student kennis en vaardigheden opdoet op een manier die aansluit bij wat hem interesseert en wat hij belangrijk vindt. Als de opleiding zorgt dat zijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en ondersteund, draagt dit direct bij aan zijn motivatie en welzijn.

Wat houdt het project in?

Beroepsopleider Curio beschikt over een Leerlab leerling- en studentwelzijn, waarin onderzocht wordt hoe Curio-studenten en -docenten hun nieuwsgierigheid binnen de opleiding ervaren. Namens Fontys neemt onder andere Danae Bodewes deel aan Curio-us. In haar rol als onderzoeker verkent en stimuleert ze de nieuwsgierige, ondernemende houding van studenten en professionals door praktijkgericht onderzoek en ontwikkeling van onderwijs en tools. “Naar aanleiding van de antwoorden op de gestelde vragen ontwikkelen we praktische tips en lessen om de nieuwsgierigheid van zowel studenten als docenten beter te herkennen, prikkelen en ondersteunen.”

Projectdoelstelling

Het bevorderen van het studentwelzijn door te onderzoeken hoe studenten en docenten
hun nieuwsgierigheid ervaren binnen het onderwijs en deze beter leren benutten.

Periode

Oktober 2022 – juni 2023.

Resultaat

We willen praktische kennis en tools beschikbaar maken voor leraren en mentoren binnen Curio en daarbuiten. Het doel is om inzicht te creëren in nieuwsgierigheid-prikkelende en -dempende factoren zoals ze door studenten en docenten worden ervaren. En het ontwikkelen van tools om het bewustzijn van de eigen nieuwsgierige behoeften. Voorbeelden van zulke concrete tools zijn:

  • Een analysetool die laat zien op welke manieren het onderwijs de nieuwsgierigheid bevordert en dempt.
  • Tools die aansluiten op de behoeften van mbo-studenten en die bijdragen aan de bewustwording van nieuwsgierigheid en het bevorderen van hun welzijn.


Sfeerafbeelding Fontys

Curio, de beroepsopleider van de regio | Curio


Danae Bodewes

drs. D.F.M. (Danae) Bodewes

Docentonderzoeker

Evelyne Meens

Dr. E.E.M. (Evelyne) Meens

Lector Leren Floreren, Senior Onderzoeker