Sprint naar content

In gesprek met Sem

Sem

Volgde: het individuele studiekeuzetraject

Na de middelbare school ben ik gestart bij de Oriƫntatiepropedeuse Economie & Communicatie. Deze studie sprak mij aan omdat het me leuk leek om met cijfers bezig te zijn aangezien wiskunde een van sterkste vakken was. Helaas bleek de studie na een paar weken toch niet genoeg aan te sluiten bij mijn interesses waardoor ik besloot te stoppen. Ik moest toen kiezen of ik per 1 oktober wilde switchen naar een andere studie of pas op 1 februari of 1 september. Ik wilde graag snel switchen en ben toen verder gaan zoeken naar informatie over andere interessante opleidingen, dit zowel binnen als buiten Fontys.

De overstap heb ik aangepakt door mezelf af te vragen:
1. Wil ik doorgaan met deze studie?
2. Wil ik meteen doorstromen in een andere studie?
3. Wat interesseert mij nu echt?

Ik heb veel gesprekken gevoerd met mijn ouders maar ook met een studiekeuzeadviseur binnen Fontys, over wat voor mij nu echt belangrijk is en waar mijn interesses liggen. Uit een gemaakte studiekeuzetest kwam naar voren dat ik een belangrijke kwaliteit van mij, het onderzoeken van dingen, terug wil zien in een nieuwe studie. Door het voeren van de gesprekken en te zoeken naar studies die passen bij mijn interesses ben ik terecht gekomen bij de studie Applied Science van Fontys. De studie is een mix tussen biologie, chemie, technologie en voeding. De ene week heb je chemie en de andere week biologie. Er is dus nooit een week hetzelfde. Deze studie sloot goed aan bij mijn vakkenpakket vanuit de middelbare school, interesses en mijn onderzoekende kwaliteiten.

Het regelen van de overstap heeft ups en downs gekend. Wat goed ging was het inschrijven bij Applied Science, het contact met de propedeusecoƶrdinator en het verkopen van mijn oude studieboeken. Er waren ook dingen die minder soepel liepen. Zo was het in de eerste paar weken lastig om mij te koppelen aan het systeem en het rooster en was het onduidelijke welke vakken ik in moest halen en welke niet. Ook heb ik er erg aan moeten wennen dat je elke les goed moet voorbereiden, bij praktijklessen was dit zelfs een vereiste om deel te mogen nemen aan de les.

Door mijn overstap heb ik redelijk wat lesstof gemist. Door mijn motivatie en interesse lukte het goed om dit in te halen. Ik kreeg weer energie van studeren omdat ik de vakken echt heel interessant vond. Zo maakt bijvoorbeeld meneer Fischer van Technologie de lessen zo interactief en vermakelijk dat ik elke les weer zin heb om erbij te zijn. Mijn studentcoach heeft mij goed geholpen met het maken van een overzicht om de gemiste stof in te halen. Dit was wel pittig omdat ik ook de lopende lesstof bij moest houden. Nu ben ik gelukkig weer helemaal bij en volg ik de lessen weer precies zoals mijn klasgenoten zonder extra stof in te halen. Ook was het in het begin best spannend dat je in een klas terecht komt die elkaar al een aantal weken kent. Toevallig zat ik bij iemand in de klas die ik van vroeger ken dus dat was heel fijn. Ook waren er voor mij nog twee jongens overgestapt dus die wisten precies wat ik doormaakte. Ik ben met open armen ontvangen door de klas.

De studie bevalt echt top! Ik ben echt blij met mijn gemaakte keuze en heb dus ook totaal geen spijt van de overstap. Wat me echt verrast heeft is dat de lessen nog leuker zijn dat ik van te voren ooit had gehoopt.

Sfeerafbeelding Fontys

Ik ben Sem, 18 jaar. Na het vwo (Natuur & Gezondheid) ben ik gestart bij de Oriƫntatiepropedeuse Economie & Communicatie en voor 1 oktober ben ik geswitcht naar Applied Sciences.