Leerdoelen
Leerdoelen of leeruitkomsten geven richting. Ze zijn de focus waar de student zijn leren op richt en houden hen daardoor op koers. De leerdoelen/leeruitkomsten van een onderwijseenheid geven aan wat er binnen de eenheid geleerd dient te worden.
Een leerdoel of leeruitkomst is beschreven op een hoog abstractie niveau. De student wordt uitgedaagd om zijn persoonlijke versie van de leerdoelen te maken en deze vast te leggen in een leercontract, waardoor het eigen leren nog meer richting krijgt. Iedere student heeft naast de gepersonaliseerde leerdoelen ook nog een aantal persoonlijke leerdoelen, die passen bij zijn unieke ontwikkeling. Deze leerdoelen samen zijn een antwoord op de vraag: “Waar wil ik naar toe?”. Eén van de vijf vragen van het leercontract.
Ontwerpcriteria
- De leerdoelen zijn de basis van het leercontract.
- Het monitoren van de leerdoelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de individuele student, de groep en de coach.
- ‘In vlieg’-vraagstukken van de coach kunnen de student helpen bij het op de radar houden van die leerdoelen.
- Is mede verantwoordelijk voor een goed resultaat.
- Biedt studenten ruimte bij het vinden en realiseren van oplossingen.
Uitvoering: Leerdoel Data Driven Business Lab
The student can explain the general BI & Big Data and/or Concepts, and is able to apply those principles within a project.
Uitvoering: Praktijkatelier
De leerdoelen voor het praktijkatelier zijn afkomstig van het landelijk competentieprofiel en door de opleiding vertaalt naar het tweede studiejaar. Met behulp van Peervue koppelen studenten hun ‘dagelijkse’ leerervaringen gedurende de projecten aan de leerdoelen. Zij krijgen van en geven elkaar daar feedback op en benutten deze uiteindelijk als input voor reflecties op de eigen competentieontwikkeling en uiteindelijk diens verantwoording in het portfolio. Zie beoordeling