Landelijk netwerk Studiesucces 14 juni 2022

Een groep van ruim 40 onderwijscollega’s heeft op dinsdag 14 juni jl. deelgenomen aan de landelijke netwerkbijeenkomst Studiesucces. Voor het eerst sinds corona hebben we elkaar als netwerk weer fysiek ontmoet en kennis, inzichten en ervaringen met elkaar gedeeld in zowel het plenaire gedeelte als de verschillende workshops.

In het plenaire gedeelte van de bijeenkomst hebben Asha Dijkstra (HAN) en Evelyne Meens (Fontys) een verdiepingsdocument dat zij hebben geschreven over studentsucces toegelicht. In dit document worden veertien factoren in een model beschreven op basis van onderzoeken en initiatieven die in Nederland plaatsvonden de afgelopen jaren. Je kunt het verdiepingsdocument hier teruglezen. Op Fontys nieuws blikken we uitgebreider terug op de netwerkbijeenkomst en het thema duurzame studieloopbanen (lees het artikel hier).We bedanken alle aanwezigen voor de waardevolle bijdrage aan deze netwerkbijeenkomst Studiesucces. Hopelijk tot een volgende keer!

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van de netwerkbijeenkomst? Laat het ons weten via studiesucces@fontys.nl.

In deze workshop gaan we verder in op het model studentsucces uit de plenaire sessie. We gaan samen met jou interactief verkennen wat er al gebeurt binnen jouw eigen opleiding/instelling als het om studentsucces gaat. We gebruiken dialoogkaarten als praktische handvaten om hierachter te komen en vast te stellen wat een volgende stap kan zijn. Na afloop neem je als deelnemer de dialoogkaarten mee naar huis, zodat jij er zelf mee aan de slag kunt binnen je eigen opleiding/instelling.

Gespreksleiders:
Dr. Evelyne Meens, Beleidsadviseur & sr. onderzoeker Studie(keuze)succes, Fontys Hogescholen & Asha Dijkstra, sr beleidsadviseur, Hogeschool Arnhem Nijmegen.

De wereld verandert en onze studenten ervaren (grote) uitdagingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten goed, gezond en gelukkig kunnen studeren en tijdens de studie díe vaardigheden opdoen en díe tools krijgen om na hun afstuderen tevens goed, gezond en gelukkig te werken en leven? Dat is waar we ons mee bezighouden tijdens het schrijven van de lectoraatsaanvraag ‘duurzame studieloopbanen’.

Wat zijn duurzame studieloopbanen eigenlijk en wat ervoor nodig is om dat in het hbo voor elkaar te krijgen? Om deze lectoraatsaanvraag af te stemmen op wat er speelt bij studenten, docenten en het werkveld, dus ook bij andere hogescholen, willen we graag met jullie in gesprek. We gaan met jullie persona’s ontwikkelen van zowel de student als de docent als het om duurzame studieloopbanen gaat. Het doel is om factoren in kaart te brengen die ertoe doen om op basis daarvan met jullie te bekijken welke (onderzoeks)thema’s relevant zijn om op te pakken.

Gespreksleider:
Dimphy Hooijmaijers, Consultant Onderwijsinnovatie, Fontys Hogescholen & Tanja Stöver, docent HRM&TP, programma Hybride Leeromgevingen, Fontys Hogescholen.

Maatschappelijk is er veel aandacht voor inclusie en gelijke kansen, dus ook in de onderwijswereld. Bij veel hogescholen is dit thema het onderwerp van gesprek en wordt het in de plannen opgenomen met als doel om het onderwijs toegankelijker en inclusiever te maken. Binnen Fontys Hogescholen is dit thema terug te vinden in de strategie (“Fontys for Society”). Daarop is een taskforce aan de slag gegaan om een plan op te stellen om zo antwoord te geven hoe Fontys organisatie aan dit thema gaat werken.

Deze sessie zal in het teken staan van uitwisseling, elkaar inspireren en bespreken van vraagstukken en dilemma’s rondom de plannen op dit gebied. De sessie wordt begeleid door Debbie Jarec en Esther Tonnaer. Zij nemen je eerst mee in de plannen van Fontys en faciliteren daarna de dialoog.

Gespreksleiders:
Debbie Jarec, consultant Studentenwelzijn & Studentcoaching, Fontys Hogescholen & Esther Tonnaer, consultant Studentcoaching & Studentenwelzijn en Inclusie, Fontys Hogescholen.

Sfeerafbeelding Fontys