SEAL
Wil je meer informatie over SEAL?
Neem gerust contact op met Jos Speetjens of Adri Cornelissen
Op de publicatiepagina van iFontys vind je meer achtergrondinformatie over SEAL.
SEAL is deels geïnspireerd op een succesvol Fins model van de universiteit ProAkatemia uit Tampere, waarmee iFontys nog geregeld klankbordsessies organiseert en kennis uitwisselt. Over en weer vinden uitwisselingen en bezoekjes plaats om de didactiek aan te kunnen blijven scherpen. SEAL maakt onderwijs betekenisvol en praktijkgericht en wordt gebruikt door opleidingen als ACI, Fontys Hogeschool Journalistiek, Fontys ICT (minor DDBL). Fontys Pedagogische Hogeschool en Fontys Hogeschool Kind & Educatie.
Waarom SEAL ontstaan is?
De maatschappij verandert. Studenten veranderen. Het heeft daarmee een enorme weerslag op ons vak en het vakgebied waaraan we onze studenten afleveren. Wat zijn ontwikkelingen en hoe houd je ze bij? Hoe enthousiasmeer je studenten? Hoe krijg je ze aan het leren binnen een nieuwe, altijd veranderende context? Hoe weet je studenten nieuwsgierig te maken, te motiveren en te activeren?
Even terug naar die veranderingen. Onze samenleving transformeert van een industriële maatschappij naar een kennismaatschappij (Voogt, 2013). Om in te spelen op deze verandering en de daarbij behorende eisen die gesteld worden aan de toekomstige arbeidskrachten, zou het onderwijs een meer open, flexibel, sociaal constructivistisch karakter moeten krijgen (Den Ouden, Valkenburg en Den Brok, 2014).
In de huidige samenleving moeten werkgevers en –nemers namelijk kunnen omgaan met een massa aan informatie, leren om hun eigen keuzes te maken, verantwoordelijkheden kunnen nemen, leren te leren, kritische analyses kunnen maken en zo verder (Dochy, Berghmans, Koenen, & Segers, 2015). We hebben de belangrijkste aspecten benoemd als professioneel vermogen (vermogen tot eigenaarschap, adaptief vermogen, creeërend vermogen, innovatief vermogen en kritisch vermogen).
Werkende principes achter SEAL verder uitgewerkt:
- Organisatie; Studenten werken in zelforganiserende groepen. Dit draagt bij aan een rijkere leeromgeving en lokt nieuwe leervragen uit.
- Venijnig vraagstuk; Een vraagstuk dat uitdaagt om in actie te komen. Door zelf te kiezen voor vraagstukken wordt de betrokkenheid vergroot.
- Opdrachtgever; Door te werken met externe opdrachtgevers wordt de betrokkenheid vergroot en het verantwoordelijkheidsgevoel aangewakkerd. Bovendien draagt het bij aan de authentieke leeromgeving met gescheiden verantwoordelijkheid voor het resultaat en leerproces.
- Eigenaarschap; Bij bijna alle onderwijsvernieuwingen die ingezet worden, is eigenaarschap van het leerproces bij de student een sleutelwoord. Eigenaarschap kun je echter niet opleggen en het ontstaat ook niet zomaar vanzelf.
- Coaching; Een coach faciliteert het leerproces van de groep en heeft vertrouwen in een goed en leerzaam proces.
- Beoordeling; De groei en ontwikkeling van de student worden voor ieder zichtbaar. Er ontstaat een natuurlijke manier van longitudinaal en holistisch beoordelen (my Learning Journey Profile)
- Leerdoelen; Geven richting aan het leren in de vorm van een leercontract. Een student zoekt zelf ook leerdoelen en stelt zijn eigen leercontract met de organisatie op.
- Leeromgeving; Ruimte voor organisaties of “student companies”, maar ook gezamenlijke ruimte voor de exposure en meetings. Nabijheid van experts, zowel intern als extern.)