Foto van persoon

Docentonderzoeker

T. (Tom) Adams

Tom deed een lerarenopleiding, werkte als geschiedenisleraar, volgde een master in onderwijswetenschappen en werkt nu als docent-onderzoeker aan Fontys Lerarenopleiding Tilburg en bij kenniscentrum YES.

Zijn promotieonderzoek gaat over klassenmanagement, een containerbegrip dat in feite alles omvat wat je als leraar moet doen om leerlingen (en studenten) aan het leren te krijgen. Denk aan de manier waarop je voor de klas staat, hoe je verbaal en non-verbaal contact maakt, wat je zegt, hoe je dat doet en wanneer, hoe je les inricht, hoe je je materialen hebt geordend, hoe je je hebt voorbereid op onvoorziene situaties – de preventieve maatregelen – en hoe je optreedt als er te weinig orde is – de reactieve maatregelen. In zijn onderzoek beschrijft Tom hoe leraren zich bekwamen in klassenmanagement. Kortom: hoe leren (aanstaande) leraren zelf?

Foto van persoon

T. (Tom) Adams