Sprint naar content

Over het lectoraat

We leven in een diverse globale samenleving waar veel grote complexe vraagstukken spelen. Vraagstukken die betrekking hebben op hoe we met elkaar samenleven (zoals rondom diversiteit, sociale cohesie en solidariteit) en hoe we met en in de wereld leven (denk aan klimaatverandering, duurzaamheid en energietransitie).

Een diverse samenleving vraagt van ons samen te leven met verschillende opvattingen, leefstijlen, identiteiten en voorkeuren in onze samenleving. De veelheid aan perspectieven hebben we ook nodig om tot nieuwe en gedragingen oplossingen te komen voor de grote maatschappelijke vraagstukken. Volgens Biesta kunnen we dat opvatten als de pedagogische opdracht voor de eenentwintigste eeuw: dat we interesse hebben in en verantwoordelijkheid dragen voor hoe het nieuwe of het andere in de wereld kan komen en zijn. Het gaat erom dat we met elkaar ruimte maken of laten voor het nieuwe om in de wereld te zijn. Dat betekent dat we iets vragen van de nieuwkomer (kom in de wereld), en iets vragen van onszelf (ruimte laten of maken voor het nieuwe om in de wereld zijn). Daarbij hebben we een verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de wereld waar het nieuwe in komt: dat er ruimte is om op verschillende manieren in de wereld te zijn.

De missie van het lectoraat Diversiteit en (Ortho)pedagogisch Handelen is dan ook om met meer doordacht pedagogisch handelen in interacties en relaties met opvoeders en jeugdigen ruimte te creëren voor het nieuwe en het andere om in de wereld te zijn. Dit willen we bereiken door samen met (professionele) opvoeders bewust te werken aan (impliciete) bias en het stimuleren van (politieke) actie. Met het idee zo gezamenlijk bij te dragen aan de complexe maatschappelijke opgaven.