Sprint naar content

Projecten

Hier geen content plaatsen.

Hieronder komen de projecten verzameld bij elkaar te staan!

  • Erasmusproject ‘Developing Adaptive Expertise to foster an effective learning environment'
  •   Over het project

    In dit project wordt samengewerkt met het lectoraat van Rutger van de Sande (Fontys Lerarenopleiding Tilburg) en met partners uit Vlaanderen, Slovenië en Ierland.

    U kunt meer informatie vinden over het project via onderstaande links

    Moodle :www.adaptiveexpertise.net

    met deze gegevens erbij Moodle test Usernameuser: adaptivepass:3xP3rt1se1928!

    Official site :www.adaptiveexpertise.eu

    En https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2020-1-BE02-KA201-074662


  •   Contact

    Contact

    Foto van persoon

    Dr.ir. Q.H. (Quinta) Kools

    Lector Wendbare onderwijsprofessionals

    Foto van persoon

    R.A.W. (Rutger) van de Sande

    Lector Learning Design / leading lector kenniscentrum Youth Education for Society

  • Remote Playful Learning
  •   Over het project

    Dit projectonderzoek richt zich op toepassingen van Social Learning Technologies, zoals AR/VR, tastsensoren/-interfaces en motion tracking devices voor het creëren van interactieve online leermogelijkheden in de onderbouw van het basisonderwijs (groep 1-4).

    Wat houdt het project in?

    De coronacrisis leidt momenteel tot een enorme boost van ICT-toepassingen in onderwijspraktijken. Om deze ontwikkeling door te zetten en toe te werken naar een hybride vorm van onderwijs en de mogelijkheden van nieuwe technologieën optimaal worden benut, is het belangrijk dit momentum te benutten. Er zijn echter niet alleen voordelen aan de huidige vormen van 2D online leeromgevingen (zoals bijvoorbeeld MS Teams), zeker niet voor jongere leerlingen in het basisonderwijs. Voor hen is sociale interactie in groepen, het samen spelen en leren, van groot belang voor hun ontwikkeling. Een pedagogisch veilige leeromgeving draagt bij aan het welzijn van deze leerlingen en daarmee aan hun leervermogen. Ook is de verbale communicatie bij deze groep leerlingen nog niet voldoende ontwikkeld om te leren in een online leeromgeving die vrijwel exclusief gericht is op verbale interactie.

    In de digitale leeromgevingen die deze dagen worden gebruikt ontbreekt aandacht voor motorische ontwikkeling, maar vooral ook voor sociale, non-verbale vormen van leren die voor jonge kinderen essentieel zijn. Elkaar in 3D kunnen ontmoeten en voelen zou kunnen helpen om de sociale interactie tussen deze leerlingen te versterken. Ook het vrji(er) kunnen bewegen in een online omgeving is belangrijk voor deze doelgroep.

    Tot op heden worden newtech toepassingen nauwelijks toegepast in het basisonderwijs, terwijl er wel behoorlijk veel ict-middelen zoals digiboards en tablets worden ingezet. Enkele eerste verkenningen met de toepassing van VR/AR worden gedaan, maar ook die zijn vooral gericht op de vakinhoud en oudere leerlingen (bovenbouw basisonderwijs en voortgezet onderwijs). Meestal gaat het dan om het leren werken met nieuwe technologie.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Projectteam:

    Fontys: Pepijn Rijnbout, Ellen Rohaan en Rutger van der Sande
    Studenten: Jessie Leysen, Suzanne Cuppen, Koen de Lau, Mireille Louwers en studenten Minor KLM, Science & Technology
    Play Learn Change: Jelle de Jong
    BeamItup: Robbert Storm

    Periode

    September 2020 tot en met december 2021

    Resultaat

    Tussenproduct: prototype van de leeromgeving.
    Eindproduct: 3D online leeromgeving voor onderbouw basisonderwijs.

    Video

    Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.


  •   Partners

    Partners

    Sfeerafbeelding Fontys
    Sfeerafbeelding Fontys


  •   Contact

    Contact

    Foto van persoon

    R.A.W. (Rutger) van de Sande

    Lector Learning Design / leading lector kenniscentrum Youth Education for Society

  • Leraar+
  •   Leraar+

    Wat houdt het project in?

    LERAAR+ wil een toolkit ontwikkelen die gebruikt kan worden om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven om zo aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren voor medewerkers. We werken in dit project samen met drie schoolbesturen uit Vlaanderen en Nederland.

    Onderzoeksvragen


    De toolkit richt zich op volgende thema’s:
    •Aantrekkelijke werkgever: het creëren van aantrekkelijke jobs met loopbaanperspectief binnen de school/scholengroep.
    •Jobinhoud en loopbaankansen: het creëren, aanbieden en evalueren van gedifferentieerde loopbaankansen op maat van individuele medewerkers.
    •Professioneel leren: het ondersteunen, monitoren en evalueren van het professioneel leren van onderwijspersoneel in relatie tot deze loopbaankansen.

    De toolkit dient aan te sluiten bij concrete noden of vragen uit de onderwijspraktijk in beide regio’s én dient wetenschappelijk onderbouwd, gebruiksvriendelijk en breed inzetbaar te zijn. Om dit te realiseren werken de onderzoekspartners en onderwijspartners van bij de start nauw samen om de toolkit in co-creatie te ontwikkelen. Hiertoe identificeren we concrete vraagstukken bij iedere onderwijspartner aan de hand van een beginsituatieanalyse. Vervolgens werken alle partners samen, in een lerend netwerk, tools uit die een antwoord bieden op deze vraagstukken, met bijhorende draaiboeken. Deze worden vervolgens uitgetest, geëvalueerd, verbeterd en tenslotte doorontwikkeld tot een samenhangende toolkit.

    Projectdoelstelling

    Zowel in Nederland als Vlaanderen is er een aanzienlijk tekort aan onderwijspersoneel in het basis- en secundair onderwijs, zowel aan leraren als schoolleiders. In zowel wetenschappelijk onderzoek als het onderwijsbeleid in beide landen wordt erkend dat een degelijk loopbaan- en HR-beleid cruciaal is voor het aantrekken en behouden van onderwijspersoneel. De onderwijspraktijk heeft echter nood aan knowhow en praktische tools om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven, en zo aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren voor medewerkers.

    De toolkit dient aan te sluiten bij concrete noden of vragen uit de onderwijspraktijk in beide regio’s én dient wetenschappelijk onderbouwd, gebruiksvriendelijk en breed inzetbaar te zijn. Om dit te realiseren werken de onderzoekspartners en onderwijspartners van bij de start nauw samen om de toolkit in co-creatie te ontwikkelen. Hiertoe identificeren we concrete vraagstukken bij iedere onderwijspartner aan de hand van een beginsituatieanalyse. Vervolgens werken alle partners samen, in een lerend netwerk, tools uit die een antwoord bieden op deze vraagstukken, met bijhorende draaiboeken. Deze worden vervolgens uitgetest, geëvalueerd, verbeterd en tenslotte doorontwikkeld tot een samenhangende toolkit.

    Periode

    1 januari 2024 - 30 juni 2026

    Resultaat

    De toolkit zal bestaan uit een zelfscan die toelaat een beginsituatieanalyse uit te voeren, alsook tools met bijhorende handleiding, en een introductie in de ontwerpmethodiek. Daarnaast ontwikkelen we een bijhorende training voor schoolbesturen, beleidsmedewerkers en leidinggevenden.


  •   Partners

    Partners


  •   Contact

    Contact

    Foto van persoon

    R.A.W. (Rutger) van de Sande

    Lector Learning Design / leading lector kenniscentrum Youth Education for Society