Sprint naar content
Project

It's a Match

Artificiële Intelligentie (AI) heeft veel potentie voor onderzoeksjournalistiek. Het kan redacties faciliteren bij het opschonen, ordenen en interpreteren van data. Ook kan het bijdragen aan nieuwe invalshoeken voor verhalen. Toch wordt AI vooralsnog spaarzaam ingezet. In dit RAAK publiek onderzoeksproject wordt dit onderwerp daarom verder onderzocht.

Wat houdt het project in?


Voor de journalistieke onthullingen rondom de Pandora Papers (oktober 2021), werden bijna 12 miljoen documenten doorzocht op het oprichten van brievenbusfirma’s en offshore-vennootschappen. 600 journalisten werden daarbij ondersteund door Artificiële Intelligentie (AI), waarmee de enorme hoeveelheid data sneller kon worden geanalyseerd. Ook werd AI ingezet bij onderzoek naar de invloed van Instagrams algoritme op de posts van politici gedurende campagnetijd. Politici die selfies op Instagram plaatsen, blijken hoog in de tijdlijn van gebruikers te staan. Door het algoritme te leren op welke signalen het moet letten, kon worden aangetoond dat Instagram de voorkeur geeft aan persoonlijk gekleurde campagneberichten.

Uitdagingen bij inzet AI in onderzoeksjournalistiek
Artificiële Intelligentie (AI) heeft veel potentie voor onderzoeksjournalistiek. Dat het vooralsnog spaarzaam ingezet wordt, heeft te maken met uitdagingen van praktische, maatschappelijke en ethische aard. Het trainen van een algoritme is een tijdrovende en precaire aangelegenheid waarbij goede kennis van de werking van AI noodzakelijk is, die redacties niet hebben. Voor mediaredacties is het daarnaast onduidelijk of investeringen in AI de gewenste onderzoeksjournalistieke impact hebben en ontbreekt het aan kennis over de manier waarop AI zich verhoudt tot journalistieke waarden en wet- en regelgeving.

Lector Moral Design Strategy Bart Wernaart: “In dit onderzoek werken ethici, juristen, data-en artificiële Intelligentie engineers en journalistieke onderzoekers samen. Juist vanuit die verschillende invalshoeken kunnen we de mogelijkheden en randvoorwaarden voor onderzoeksjournalistieke AI in kaart brengen.”
Danielle Arets, lector Journalistiek en Verantwoorde Innovatie, vult aan: “Met de toenemende interesse in onderzoeksjournalistiek en de groeiende hoeveelheid data is slim zoeken, selecteren en cureren van groot belang. Artificiële Intelligentie kan daar wellicht een goede partner bij zijn. Hoe? Dat gaan we de komende jaren verder onderzoeken!”

Periode

Dit project is gestart op 1 september 2022 en loopt t/m 31 augustus 2024.


Partners

Het Lectoraat Moral Design Strategy (penvoerder) gaat samen met de Fontys lectoraten Design & Interactie, Big data & AI en Journalistiek & Verantwoorde Innovatie en het lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van Hogeschool Utrecht aan de slag met dit onderzoek. Dat doen ze samen met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Pointer en Omroep Flevoland. Ook publieke partners Games for Health, MindLabs, L1, RTV Utrecht, Omroep West en IDfuse doen mee. Het onderzoeksproject wordt gesubsidieerd met een RAAK publiek-subsidie van Nationaal Regieorgaan SIA.


Moral Lab

Tijdens het It's a match project doen we onderzoek met het Moral Lab. Neem plaats in het Moral Lab en geef je mening over AI. Draai aan de knoppen van de toekomst en bekijk hoe jouw ideale toekomst eruit ziet. Hieronder vind je de planning van het Moral Lab en wanneer jij de kans hebt om deel te nemen!

Een nieuwe code, AI-ethiek in de journalistiek

Tijdens het RPO event op 8 februari kunnen bezoekers deelnemen aan het Moral Lab onderzoek.

Bekijk hier het programma

Expositie: Ontwerpen aan de journalistiek

De expositie is gratis te bezoeken van 8 t/m 29 februari, op het Stadsbalkon, Lochal in Tilburg. Kom jij deelnemen?

Bekijk hier de planning

Contact

Foto van persoon

M.C.W. (Marieke) van Vliet

Onderzoeker
Foto van persoon

Mr. dr. B.F.W. (Bart) Wernaart

Lector Moral Design Strategy

Foto Danielle Arets

D.J.A.M. (Danielle) Arets

Lector