Project

Vechtende jongeren. Vechtsport als pedagogische interventie

Dit landelijke RAAK-project bestudeert de pedagogische waarde van vechtsport voor jongeren die het opgroeien in onze samenleving als een struggle ervaren.

Onderdeel van:

Voor dit type jongere blijkt vechtsport een aantrekkelijk alternatief om bij een community te horen waar zij erkenning en respect kunnen ervaren. Wat zijn – al dan niet – de werkzame factoren en processen in een vechtsportschool voor deze kwetsbare jongeren, die wij in dit project ‘vechtende jongeren’ noemen?

Het onderzoek loopt van mei 2019 tot december 2021 en wordt uitgevoerd in vier steden: Zwolle, ’s-Hertogenbosch, Utrecht en Amsterdam. Als penvoerder van deze aanvraag hebben we een consortium gevormd met Hogeschool Windesheim, de Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sport, het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij en vier vechtsportpraktijken: Farent/PowerUp073 in Den Bosch, Travers Welzijn in Zwolle, Boks het voor Elkaar in Amsterdam en Slimani Gym in Zeist.

Het doel van het onderzoek is om pedagogen in de sport, sociaal werkers en vechtsportcoaches  specifieke tools te bieden om adequaat met vechtende jongeren in de vechtsportpraktijk te kunnen werken.

Tijdens de 'Voor de Jeugd Dag 2021' mocht Kors Perdijk in de Westergasfabriek in Amsterdam iets over het project Vechtende Jongeren vertellen. Ook ging hij in gesprek met Ibrahim en jongerenwerker Reggae. Bekijk de video van de 'Voor de Jeugd Dag 2021' hieronder.

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Op 16 november 2021 is het pratijkonderzoek Vechtende Jongeren afgesloten. Je kunt hier het eindsymposium bekijken. Er is tijdens dit online eindsymposium gedeeld hoe je met jongeren aan veerkracht kan werken doormiddel van kickboksen.

Wegens het niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.


Publicaties

Perdijk, K. (2021). Free2Move, Zwolle. In: S. Sieckelinck & F. Kaulingfreks (2021) Dream Teams. Samenwerken aan veerkrachtige identiteitsvorming van jongeren. Amsterdam: Amsterdam University Press (2021 te verschijnen)

Platform JEP (maart 2021). Vechtende Jongeren: meer dan alleen een manier om agressie kwijt te raken. JEPzine.

Khoeblal-Malaihollo, L.A. & Perdijk, K. (2021, 22 april). Trainen na de lockdown vraagt veerkracht van de (aangekomen) jonge vechtsporter. Alles over Sport

Perdijk, K., Khoeblal-Malaihollo, L., Pegge, M. & Rijnbende, J. (2020). Vechtende Jongeren. In IEDEREEN AAN ZET! Abstractboek Dag van het Sportonderzoek, 74-76

Perdijk, K. (2020). Column Vechten en Pedagogiek. In De Jong, W, Becker, J, De Deckere, H., Metselaar, J., Schonewille, I., & Van der Poel, L. (2020), Pedagoog, durf te spelen! Amsterdam: Uitgeverij SWP

Starremans, S. (2018). Boksen als interventie. Effectief of spelen met vuur. Jeugd en Co. Jaargang 2018. Nr 4. (bijdrage door interview)

Berg, T. van den, Kooi, M. van der, Haar, M. ter, Kooijmans, M. (2018, 19 november). Vechtsport verleidt jongeren tot het maken van positieve keuzes. www.socialevraagstukken.nl

Berg, T. van den, Kooi, M. van der, Haar, M. ter, Kooijmans, M. (2018). Winnen van jezelf. Hoe vechtsport jongeren verleidt tot het maken van positieve keuzes. Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken, 111(4), 42-45.


Contact

K. (Kors) Perdijk

Senior onderzoeker

L.A. (Lisa) Malaihollo

Junior onderzoeker

J. (Judith) Rijnbende

Docentonderzoeker