Professionalisering van leraren en lerarenopleiders
Dit lectoraat is per 1 april 2018 afgerond. Op deze pagina vind je de belangrijkste opbrengsten.
Over het lectoraat
Het lectoraat richtte zich op het onderzoeken van ‘professionalisering van leraren en lerarenopleiders’. Binnen het bredere thema lag de focus op professionalisering in en door het werk. Uit een reviewstudie van Van Veen et al (2010) is gebleken dat professionalisering van docenten effectief is als het vakgericht, geïntegreerd in het werk, actief/onderzoekend en samen gebeurt. Deze vier kenmerken van effectieve professionalisering zijn terug te vinden in de focus en de onderzoeksprojecten van het lectoraat. Het lectoraat hield zich bezig met (onderzoek naar) begeleiding van startende leraren, inductie van startende lerarenopleiders, informele vormen van professionalisering en professioneel lerende communities.
Lector
Dr. ir. Q.H. (Quinta) Kools
Lector Wendbare onderwijsprofessionalsDr.ir. Quinta Kools heeft ruime onderzoekservaring, in zowel (grootschalig) kwantitatief als kwalitatief onderzoek. Ze promoveerde bij de Wageningen Universiteit op onderzoek naar de studiekeuze van leerlingen in het middelbaar agrarisch onderwijs
Lees meer over Quinta KoolsPublicaties
- Maaike Koopman, Rian Aarts, Jos Hulsker, Jeroen Imants, Quinta Kools (2019). Het leren en de leeropbrengsten van docenten en studenten in leerateliers. Pedagogische Studiën (96) 378-400
- Rian Aarts, Rita Schildwacht & Quinta Kools (2019). Training Coaching met Videofeedback. Ondersteuning van beginnende leraren door professionalisering van coaches. In: Schellings, G., Helms-Lorentz, M., & Runhaar, P. (2019). Begeleiding startende leraren. Praktijk en theorie. Garant, Antwerpen-Apeldoorn. P 143-161
- Rian Aarts, Quinta Kools en Rita Schildwacht (2019) ‘Providing a good start. Concerns of beginning secondary school teachers and support provided’, European Journal of Teacher Education
- Marina Bouckaert & Quinta Kools (2018) Teacher educators as curriculum developers: exploration of a professional role, European Journal of Teacher Education, 41:1, 32-49,
- Jurriën Dengerink, Mieke Lunenberg & Quinta Kools (2015) What and how teacher educators prefer to learn, Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 41:1, 78-96,
- Marcel Van der Klink, Quinta Kools, Gilada Avissar, Simone White & Tetsuhito Sakata (2016): Professional development of teacher educators: what do they do? Findings from an explorative international study, Professional Development in Education,
- Boei, F., Dengerink, J., Geursen, J., Kools, Q., Koster, B., Lunenberg, M., & Willemse, M. (2015). Supporting the professional development of teacher educators in a productive way. Journal 351-368
Documenten
- Artikel: Ik heb nieuwe inzichten opgedaan (pdf)
- Artikel: Van vakdocent naar lerarenopleider (pdf)
- Artikel: Ongemerkt professionaliseren, je leert meer dan je denk (pdf)
- Artikel: Ervaringen met een inductietraject voor beginnende lerarenopleiders (pdf)
- Video: Informeel professionaliseren van leraren en lerarenopleiders (video)
- Video: Quinta Kools vertelt in haar Script!Talk over informeel professionaliseren (video)