Student Bernadette over de lerarenopleiding Duits (master)

‘Van deze opleiding groei je niet alleen als docent, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling.’

Bernadette Bedeaux
Student Leraar Duits master

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Op het moment dat ik dacht: ‘ik ga nooit meer studeren’, begon het toch weer te kriebelen... Ik wil nog zoveel meer van de Duitse taal leren. Met een mastergraad kun je aan een andere doelgroep lesgeven en uiteraard je eigen kennis verder verrijken. Qua reistijd kon ik zowel voor een opleidingsinstituut in Utrecht als in Tilburg kiezen. Maar dat collega’s zoveel positieve verhalen over Fontys deelden, is echt doorslaggevend geweest in mijn keuze.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Prioriteiten stellen en plannen is het allerbelangrijkste! En uiteraard discipline om alles goed bij te kunnen houden. Als je van tevoren weet wat er van je verwacht wordt, kun je daar heel goed een weekplanning voor opstellen. Als je wekelijks bijhoudt wat er bijvoorbeeld voor een stageopdracht gedaan moet worden en dit ook zwart op wit noteert, kom je op een later moment niet voor verrassingen te staan. Ik werk drie dagen per week, studeer één dag aan Fontys en maandag is mijn studiedag. Op deze manier houd ik genoeg tijd over voor mijn privéleven.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?

“Wat ik heel prettig vind: het is niet schools. Je hebt de vrijheid om je studie zo in te richten dat het bij jou past. Stel je krijgt de opdracht om 50 zinnen over te schrijven maar na vijf zinnen begrijp jij de lesstof wel, dan is het geen enkel probleem als je eerder stopt. De docenten reiken het materiaal aan en jij bepaalt zelf wat je ermee doet. Vooral binnen de sectie Duits hebben we wel heel erg mazzel met de docenten. Zij tonen veel begrip voor de situatie waarin studenten zich bevinden. Zodra je vraagt om meer uitleg of extra oefeningen, voldoen zij altijd in je behoeften. Hoe taai de lesstof soms ook is, de docenten brengen het vak met zoveel passie en gevoel over!”

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?

“Doordat je meer achtergrondinformatie opdoet, merk ik dat het vak nog meer gaat leven! Je kunt aan de leerlingen laten zien dat je zoveel meer kennis in huis hebt dan je daadwerkelijk tijdens de lessen kunt overbrengen. Dat draagt bij aan een stukje respect. Ze kijken echt tegen je op. Ik werk nu in de bovenbouw havo en merk dat ik deze kennis ook echt nodig heb. Je hebt leerlingen daarmee veel meer te bieden. Ook kun je de lesstof op een andere manier overbrengen, waardoor leerlingen meer leerplezier ervaren!”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Ik heb in het begin getwijfeld over het ‘saaie karakter’ van de opleiding, maar dat is alles behalve waar. Van deze opleiding groei je niet alleen als docent, maar ook in je persoonlijke ontwikkeling. Het is verrassend hoe deze opleiding bijdraagt aan een frisse blik op het leven. Vergeet ook de mogelijkheden voor je toekomst niet. Ondanks dat je misschien nu geen ambities hebt om in de bovenbouw les te geven, geeft het je wel de mogelijkheid iets anders te gaan doen. Het geeft je meer zelfvertrouwen voor de klas en praktische ideeën die direct toepasbaar zijn in de les.”

Student Bernadette

Bernadette studeert Leraar Duits master in Tilburg

ga naar leraar duits (master)