Student Demian over de lerarenopleiding Algemene Economie voltijd
‘Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen’
Demian Schouw
Student Leraar Algemene Economie bachelor voltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Algemene Economie gekozen?
“Ik was gezakt voor mijn havo-diploma en ineens zag ik ruimte om eens goed na te denken over mijn studiekeuze. Wat wil ik nu écht gaan doen? Economie bleek tijdens de middelbare school één van mijn sterkste punten. Ik gaf zelfs medestudenten in de klas uitleg over dit vak. Op een gegeven moment dacht ik bij mezelf: waarom maak ik daar niet mijn baan van? Het belangrijkste vind ik het contact met mensen en het vak spreekt me heel erg aan.”
Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?
“In dat geval blik ik even terug op mijn allereerste stage op het Koning Willem l College in Den Bosch. Als je als achttienjarige op een mbo-school voor de klas staat, is dat best even spannend! Na twee weken mocht ik mijn eerste les geven en kreeg ik na afloop een daverend applaus. Toen dacht ik wel: dit is leuk om mee te maken. In de jaren daarna maak je nog zoveel van dit soort dingen mee. Leerlingen geven je kerstkaarten of komen na de les nog even naar je toe om iets persoonlijks met je te delen. Dat geeft echt voldoening!”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Ik vind dat Fontys er goed in slaagt om je talent in lesgeven te ontwikkelen. Dit is geen opleiding waarin je alleen in de schoolbanken zit. Vanaf het eerste jaar ga je al stage lopen. Het beroep leraar is zeker niet voor iedereen weggelegd. In het begin vraag je jezelf echt wel eens af of het iets voor jou is om voor een groep van 30 leerlingen voor de klas te staan. Maar daar kom je gelukkig al snel achter. Je werkt samen met je praktijkbegeleider naar het resultaat van een studieopdracht toe, zodat je kunt werken aan je eigen leervragen en kunt achterhalen hoe jij jezelf verder kunt ontwikkelen in het lesgeven.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik vind het heel erg belangrijk om een goede relatie met de leerlingen op te bouwen. Door écht bezig te zijn met de lesstof, op een manier die voor leerlingen interessant is. Ik begin mijn lessen vaak met een een artikel. Zo gaf ik recent een les over ‘verzekeren’. Als voorbeeld gebruikte ik iemand die bewust met een scooter tegen een auto is aangelopen om een schadevergoeding te krijgen. Dat vinden leerlingen grappig, ze kunnen het zich inbeelden. Daar heb je het dan met ze over. Je merkt dat je daarmee de lesstof op een heel andere, interactieve manier overbrengt. Daar worden leerlingen enthousiast van. Doordat ik de lessen pas een dag van tevoren voorbereid, kan ik heel erg op actualiteiten inspelen. Ik kijk op internet wat er speelt en wat ik kan gebruiken in mijn lessen. De combinatie coronacrisis en economie is enorm veelzijdig, daar kan ik veel van gebruiken!”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Ik heb in het begin heel erg geworsteld met de vraag: hoe kom ik erachter of de lerarenopleiding echt iets voor mij is? Hierbij heb ik heel veel hulp van mijn mentor op de middelbare school gekregen. Met wie kun je er beter over praten dan met een leraar die zelf dit pad heeft gevolgd? Tijdens de meeloopdag heb ik ondervonden dat de opleiding heel praktisch is, ook dat sprak me aan. Ondanks dat ik op de middelbare school geen bedrijfseconomie volgde, kun je met hulp van medestudenten en docenten de lesstof goed eigen maken. Natuurlijk wel zolang je je daar zelf voor inzet.”