Student Elise over de lerarenopleiding Biologie (deeltijd)
‘Biologie zie je overal om je heen: dit is gewoon het leukste vak’
Elise Zwart
Student Leraar Biologie bachelor deeltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Biologie gekozen?
“Na het afronden van de laboratoriumopleiding ben ik gaan werken als praktijkdocent aan de opleiding. Daar merkte ik dat het geven van onderwijs mij goed beviel. Ik krijg veel energie van het overbrengen van kennis. Het doet mij goed als ik bij studenten het kwartje zie vallen. Ik heb een hart voor het onderwijs ontwikkeld en altijd al een liefde voor het vak Biologie gehad. In dit bètavak komt veel logica terug, maar niet zoveel als in Natuurkunde of Scheikunde. Biologie zie je overal om je heen: dit is gewoon het leukste vak!”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Maandag loop ik stage, dinsdag is mijn studiedag en van woensdag tot en met vrijdag werk ik. Mijn tijd kan ik eigenlijk prima indelen. Het is fijn dat ze vanuit Fontys rekening houden met het feit dat we allemaal naast onze studie werken. Daardoor krijg je niet veel huiswerk, worden deadlines ver van tevoren gecommuniceerd en hebben de studiewijzers een duidelijke planning. Dat maakt deze opleiding heel overzichtelijk.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Doordat ik alleen op dinsdag naar school ga, kan ik mezelf heel goed specialiseren op didactisch gebied. Wat docenten aan de opleiding heel goed doen is dat ze inspelen op het enthousiasme en het plezier dat jij als leraar in opleiding kunt overbrengen aan een klas. Docenten aan de opleiding vertellen wat voor type docent ze zijn en spelen goed in op de verschillende facetten van docentschap. Dankzij de vele verschillende voorbeelden die je te zien krijgt, leer je jezelf te ontwikkelen als de docent die jij graag wilt worden.”
Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil maken in het onderwijs?
“Als docent wil ik het verschil maken door minder aandacht te besteden aan toetsing en meer aan de progressie die leerlingen tijdens de opleiding laten zien. Stel, ze doen in een bepaalde periode een vak heel goed en een ander vak minder goed, dan wil ik ze enkel het vak waarmee ze moeite hebben over laten doen. Met als doel dat ze meer gerichter gaan leren. Vaak is toetsing echt een momentopname. Ik vind het belangrijk dat de leerlingen gedurende de gehele opleiding resultaten behalen en hun progressie laten zien.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“De studiedagen zijn vaak in de avond. Zorg dat je voldoende uitgerust bent voor de studiedagen en jezelf de tijd gunt om weer op te laden. Een studiedag is niet niks, er komt veel informatie op je af. Maar met een goede mindset, motivatie en een dosis enthousiasme, komt het vanzelf goed. Gun jezelf tijd om de lesstof ook echt te begrijpen, dat is zoveel waard. Die tijd heb je gewoon nodig om jezelf te ontwikkelen tot een goede docent.”