Student Ellen over de lerarenopleiding Frans (voltijd)
‘Ik wil heel graag oog hebben voor alle leerlingen in een klas’
Ellen van der Pol
Student Leraar Frans bachelor voltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Frans gekozen?
“Het onderwijs sprak mij altijd al aan. Oorspronkelijk het basisonderwijs, maar later tijdens verschillende meeloopdagen wekte het middelbaar onderwijs meer mijn interesse. Ik wil anderen echt iets leren. Wat me vooral zo aanspreekt: als je dit vak op een middelbare school geeft, zie je dat leerlingen hetgeen dat ze geleerd hebben gelijk kunnen toepassen. Na een aantal lessen kunnen ze al iets tegen elkaar zeggen, een paar zinnetjes schrijven. Dat is zo leuk om te zien! Naast de taal, probeer ik leerlingen ook iets van de Franse cultuur bij te brengen. Ik hou heel erg van Franse muziek en daarmee hoop ik ze te inspireren.”
Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?
“Vooral de stages. Je komt echt in contact met leerlingen. Wat ik heel leuk vind: ongeacht je leeftijd en ervaring zien leerlingen je, zodra je voor de klas staat, gelijk als docent. In het begin is het wennen dat ze je ‘mevrouw’ noemen, maar het voelt wel gelijk vertrouwd. De meeste energie krijg ik van de input van leerlingen. Als ze na afloop van de les naar je toekomen om te vertellen dat ze de les zo leuk vonden. Als er spontaan gesprekken ontstaan over een Frans woord. Of wanneer je een les hebt voorbereid die precies uit de verf komt zoals jij het in gedachten had. Dat vind ik heel leuk!”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“De theorie die we op school leren is vaak meteen toepasbaar in de praktijk. Veel docenten van Fontys hebben zelf jarenlang voor de klas gestaan en weten als geen ander hoe het er daar aan toe gaat. Zij kunnen je dankzij hun ervaring goede tips meegeven. Je merkt dat leerlingen in de klas vaak veel moeite hebben met bepaalde grammaticale onderdelen van de Franse taal. Met name de verledentijdsvorm vinden ze lastig. Als ik aan docenten vraag hoe zij dit hebben aangepakt of hoe je leerlingen dit wel op de juiste wijze kunt uitleggen, dan nemen ze echt de tijd voor je om dit met praktijkvoorbeelden toe te lichten.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil het verschil maken door iedere leerling persoonlijke aandacht te geven. Vaak heb je als docent de neiging om aandacht te geven aan leerlingen die opvallen. Aan leerlingen die heel aanwezig zijn in de klas. Ik wil er juist naar streven om met iedere leerling een gesprek aan te gaan. Ook met leerlingen die soms meer op de achtergrond leren of die juist voorop lopen op de lesstof. Ik wil heel graag oog hebben voor alle leerlingen in een klas.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Denk eerst goed na voordat je de keuze maakt om deze opleiding te gaan volgen. Ontdek of jij écht als docent wil gaan werken. Je gaat leerlingen straks de Franse taal leren, waarbij naar mijn mening het docentschap nog een veel grotere rol speelt. Dat moet je wel echt liggen. Natuurlijk kom je daar snel achter tijdens de stages. Maar heb je eerder de kans om te ervaren hoe het is om als docent te werken, dan zou ik je dat zeker aanraden. Dit kun je bijvoorbeeld ontdekken door een dagje mee te lopen met je docent Frans of tijdens een meeloopdag op Fontys. Hiermee vergroot je de kans dat jij de juiste studiekeuze maakt!”