Student Femke over de lerarenopleiding Bedrijfseconomie (deeltijd)

‘Je leert te onderwijzen op een manier die het beste bij jou past’

Femke Schakenraad
Student Leraar Bedrijfseconomie bachelor deeltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Bedrijfseconomie gekozen?
“Een drukke baan bij de Rabobank combineren met twee opgroeiende kinderen, daar heb je je handen wel aan vol. Hoewel ik langere tijd met de gedachte rondliep om leraar te worden, dacht ik altijd dat het niet te combineren was. Dus probeerde ik het zo nu en dan in mijn baan te combineren: ik gaf gastlessen op basisscholen en diverse workshops. Dat had al aardig wat raakvlakken met het onderwijs. Een aantal jaar geleden kreeg ik via de Rabobank een ontwikkeltraject aangeboden. Ik dacht letterlijk bij mezelf: het is nu of nooit. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Het is heel druk: ik werk drie dagen in de week, loop één dag stage en ben daarnaast gemiddeld 15 uur per week aan mijn studie bezig. Hoewel je weinig vrije tijd overhoudt, heb ik er wel zelf voor gekozen. Ik doe het graag en daarom is het me nog nooit teveel geworden. Het grootste struikelblok in het begin was dat ik wel bezig kon blijven. Door de jaren heen heb ik geleerd: ‘goed is goed’. Ik studeer in de weekenden alleen in de ochtenden en daarna neem ik even tijd voor mezelf, mijn kinderen en man. Dat heb je echt nodig!”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Tijdens de opleiding volg je vakken waarbij je aangeleerd krijgt wat jij nodig hebt in het onderwijs. Hoe leg je bijvoorbeeld een bepaalde som uit? Of hoe bewaak je de orde in de klas? Er wordt heel veel aandacht besteed aan de wijze hoe jij dit zelf aanpakt. Iedereen heeft nu eenmaal een ander karakter en daar is ruimte voor. Je leert te onderwijzen op een manier die het beste bij jou past.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik hoop echt dat ik leerlingen iets kan meegeven waar ze jaren later nog op terugkijken. Het lijkt me prachtig als een leerling zegt: ‘Dat heeft mevrouw Schakenraad ooit verteld en dat heeft echt iets met me gedaan’. Dan hoeft het niet eens iets met het vak te maken hebben gehad, maar gewoon een mooie levensles waar ze iets mee kunnen. Ik was blij dat ik vroeger op school mijn ei kwijt kon. Daarom vind ik het belangrijk dat ik kinderen genoeg aandacht kan geven, om ook een praatje met mij te kunnen maken.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“De luxe van deeltijd studeren aan Fontys is dat je veel vakken kunt combineren. Je bepaalt zelf het tempo van je opleiding. Dat klinkt heel verleidelijk, maar dit kan ook een valkuil zijn. Dat heb ik wel gemerkt in het eerste jaar toen ik zoveel mogelijk vakken naast elkaar wilde volgen. Met de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan, durf ik te zeggen dat het niet opweegt tegen de stress en spanning die het oplevert. Besef dat je naast de studie ook een baan en privéleven hebt. Gun jezelf de tijd!”

Student Femke

Femke studeert Leraar Bedrijfseconomie deeltijd in Tilburg

ga naar leraar bedrijfseconomie (deeltijd)