Student Jenna over de lerarenopleiding Scheikunde (voltijd)

‘Je creëert een visie over wat voor jou van belang is in het onderwijs’

Jenna Clermonts
Student Leraar Scheikunde bachelor voltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Scheikunde gekozen?
“Het heeft best lang geduurd voordat ik wist welke opleiding ik wilde gaan volgen. Mijn gedachten schoten alle kanten op. Op de middelbare school kreeg ik les van een goede docente scheikunde. Ze was streng maar rechtvaardig, heel professioneel en heeft er alles aan gedaan om ons naar het eindexamen toe te begeleiden. Dat heeft echt indruk op me gemaakt. De open dag heeft mijn beeld voor de docentenopleiding nog ruimer gemaakt. Ineens wist ik het zeker: ik wil leerlingen inspireren, begeleiden en helpen in persoonlijke gesprekken. Het liefst met een uitdagend vak en dat is in mijn ogen scheikunde.”

Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?
“Wat ik heel bijzonder en mooi vind: docenten zien en behandelen je echt als een collega. Zij kennen jou goed en andersom jij hen ook. Ik merk dat ik daardoor meer plezier haal uit de opleiding. Met elkaar kunnen we sparren over dingen. Docenten geven je feedback, maar ze vragen dat andersom ook aan jou. Hoe zij zichzelf kunnen verbeteren om uiteindelijk een betere les kunnen geven aan studenten.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Je wordt in je waarde gelaten. Tijdens de opleiding kom je jezelf heel erg tegen. Je leert jezelf écht kennen: hoe je bent als persoon en als docent. Gedurende het jaar ben je jezelf continu aan het ontwikkelen. Je werkt aan groepsopdrachten, algemene vakken en gaat stage lopen. Je creëert een visie op wat voor jou van belang is in het onderwijs. Dat wordt heel goed naar voren gebracht tijdens de studie. De focus ligt op hoe jij de studie ervaart, hoe jij het onderwijs zo effectief mogelijk wil maken en wat jij van belang vindt bij de omgang met je leerlingen. Je komt jezelf tegen en ontdekt wat je talenten en verbeterpunten zijn, iets wat ik zeer waardevol vind!”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil heel graag het verschil maken bij de ontwikkeling van leerlingen. Het vak zie ik echt als een extraatje. De hersenen van de leerlingen zijn in de puberteit volop in ontwikkeling. Het is daarom belangrijk dat hier rekening mee wordt gehouden in de manier van onderwijs aanbieden. Zelf zou ik graag activiteiten willen voorbereiden, waarbij ik onderwerpen zoals financiële zaken, seksuele voorlichting, drugs en alcohol naar voren laat komen. Dit zijn allemaal dingen waar zij op die leeftijd mee in aanraking zouden kunnen komen. Ik wil heel graag met mijn leerlingen een vertrouwensband opbouwen. Dat jij als docent kunt bijdragen aan hoe zij zich voelen en je je kunt verdiepen in welke emoties zij meemaken.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

• Heel cliché: wees jezelf! Je wordt gestimuleerd het uiterste uit jezelf te halen, maar onthoud dat iedereen zich op zijn eigen manier ontwikkelt. Met eigen talenten.
  • Wees niet bang om fouten te maken. Niet alles kan gelijk vloeiend verlopen zoals jij dat het liefst wil. Juist van de dingen die misgaan, leer je ontzettend veel en fouten zijn er om te maken.
  • Praat met anderen. Twijfels ontstaan bij diverse zaken: of iets wel of niet goed gedaan wordt, twijfels over je studiekeuze. Docenten zijn er om jou te helpen. Lucht je hart wanneer dit nodig is. Ook staan er veel mensen voor je klaar op het moment dat je ergens hulp bij nodig hebt!
  • Verdiep je in het beroep. Ontdek of dit écht is wat je wilt. Neem alle uitdagingen aan. Ga op onderzoek uit. Praat met andere leerlingen en mededocenten. Dit is een effectieve manier om erachter te komen of de lerarenopleiding echt bij je past.

Student Jenna

Jenna studeert Leraar Scheikunde voltijd in Tilburg.

ga naar leraar scheikunde (voltijd)