Student Renske over de kopopleiding Leraar Omgangskunde

‘Ik wil laten zien hoe belangrijk Omgangskunde is voor de jeugd’

​Waarom heb je destijds voor de Kopopleiding gekozen?

“Na de middelbare school besloot ik voor de studie Sport & Bewegen te gaan, op een ROC in Tilburg. Dat resulteerde vervolgens in een hele leuke tijd in mijn leven: in de winters was ik ski- en snowboardlerares in de bergen, in de zomer gaf ik kite- en windsurflessen. Erg tof, maar ik besefte ook dat ik dat niet mijn hele leven kon blijven doen. Daarom besloot ik dat ik toch nog een hbo-studie wilde volgen. Dat werd eerst Toegepaste Psychologie. Een prachtig vak, maar ook erg breed. En dus plakte ik de kopopleiding tot docent omgangskunde erachteraan. Dat gaf mij meer een richting. Nu sta ik met veel plezier als docent voor de klas in het voortgezet onderwijs. Toch weer dat lesgeven, wat ik eerder ook deed in de skilessen!”

Hoe combineerde jij je studie met werk en privé?

“Naast de kopopleiding werkte ik twaalf uur per week in een ggz-instelling. Voor mij was dat precies goed; niet té veel werkuren naast de studie. De studie neemt immers best wat tijd en energie in beslag. Het voordeel van werken in de zorg is dat je wisselende diensten hebt, van ochtend tot middag en avond. Daardoor kun je je studie er goed omheen plannen. Wat ik anderen vooral zou adviseren is om niet direct een vaste baan te nemen terwijl je de opleiding volgt. Liever een bijbaan die je goed kunt combineren.”

Hoe wil jij nu in het werkveld het verschil maken in het onderwijs?

"'Het vak dat ik geef, omgangskunde, heeft nog niet op alle vo-scholen evenveel draagvlak. Door het vak meer draagvlak te geven, wil ik het verschil maken. De overheid wil dat scholen meer aandacht gaan besteden aan burgerschapsonderwijs, ik denk dat de docent omgangskunde hier een belangrijke bijdrage aan kan leveren. Ik wil laten zien hoe belangrijk omgangskunde is voor de jeugd. En al help ik er maar één of twee leerlingen mee, die over tien jaar zeggen: ‘Die docent heeft mij toen dit en dit bijgebracht’, dan ben ik al blij. Dat is waar ik het voor doe.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?

“Laat je niet ontmoedigen door de plek waar het vak Omgangskunde nu staat. Er is hier nog veel te halen en jij kunt met jouw inzet het verschil gaan maken. Ontdek wat jouw visie is op het onderwijs en binnen het vakgebied Omgangskunde. Zoek een school uit die ook jouw visie uitdraagt en blijf daarbij. Met die wetenschap ben ik zelf geswitcht van stageplek. Eerst in het mbo en daarna in het voortgezet onderwijs. Wees nieuwsgierig en toon honderd procent interesse in de mensen om je heen en vooral je leerlingen. Dat brengt je verder.”

Sfeerafbeelding Fontys