Student Romy over de lerarenopleiding Biologie (voltijd)
‘Pas dan ontdek je of je het leuk vindt om voor de klas te staan.’
Romy Visée
Student Leraar Biologie bachelor voltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Biologie gekozen?
“Tijdens mijn mbo-opleiding kreeg ik al vaker te horen: ‘jij zou echt een leuke docent zijn’. Iets uitleggen aan andere leerlingen, dat lag me wel. Vanaf toen ben ik kritisch gaan nadenken of het mij leuk lijkt om voor de klas te staan. In het begin twijfelde ik tussen de pabo en docentenopleiding. Doorslaggevend was voor mij de doelgroep: het lijkt me leuk om meer op hetzelfde niveau met leerlingen te kunnen communiceren, qua humor en belevingswereld. Toen ik eenmaal wist dat ik voor de klas wilde staan, moet ik nog de keuze voor een vak maken. Biologie heb ik altijd leuk gevonden dankzij de diversiteit en practica. Tijdens de open dag op Fontys ben ik echt gevallen voor de Brabantse gezelligheid in Tilburg. Je voelt je er gelijk op je plek!”
Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?
“Mag ik er twee noemen? De eerste keer door een binoculair kijken, vergelijk ik met het gevoel dat je als kind in de Efteling ervaart. Ik heb me verwonderd over het feit dat er een wereld afspeelt in iets wat je met het blote oog niet ziet. Mijn oog viel op mini slakjes en kleine miertjes: heel bijzonder! Een ander hoogtepunt is mijn eerste stage, oftewel: het moment dat je een leerling voor het eerst iets uitlegt in de klas. Dat is heel mooi! Pas dan ontdek je of je het leuk vindt om voor de klas te staan. Ik kreeg er zoveel energie van.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Ik denk vooral door er gewoon te ‘zijn’. Het contact met docenten is superfijn! Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik iets niet durfde te vragen. Docenten staan altijd voor je klaar en zijn bereid om je iets op een andere manier uit te leggen. De opleiding is heel kleinschalig. Je hebt slechts met enkele docenten te maken en dat maakt de band heel persoonlijk.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik hoop leerlingen iets bij te brengen wat ze later nog weten. Ik hecht veel waarde aan de coaching van leerlingen en de groepsdynamiek in een klas. Om uiteindelijk een diepere connectie met een klas te creëren. Dit zorgt er namelijk voor dat je in bepaalde situaties makkelijker kunt reageren. Ook wil ik de docent zijn die leerlingen vermaakt met diverse werkvormen: van spelvormen tot groepsopdrachten, projecten en practica. Elke leerling leert namelijk anders. De één leert door te luisteren, de ander steekt meer op van een presentatie of juist van medeleerlingen; ik vind het belangrijk dat iedere leerling aan de beurt komt.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Bereid je goed voor! Stel, je hebt nog geen scheikunde gehad, dan raad ik je zeker aan om bijlessen te volgen of jezelf in te lezen. Het is oprecht heel handig dat je de basis van scheikunde kent, voordat je begint aan de opleiding. Zo voorkom je een valse start en kun je met een gerust hart aan de opleiding beginnen!”