Student Sam over de lerarenopleiding Engels (voltijd)

‘Mijn doel is om leerlingen te laten houden van mijn vak!' 

Sam Schenkels 
Student Leraar Engels bachelor voltijd 


Waarom heb je voor de opleiding Leraar Engels gekozen?  

“Mijn motivatie voor deze opleiding heb ik gehaald uit mijn eigen studieloopbaan. Sommige docenten gaven met zoveel plezier het vak Engels. Altijd even vrolijk en bereid om extra tijd vrij te maken om leerlingen buiten de les te helpen. Met die liefde wil ik het vak ook gaan overbrengen! Natuurlijk waren er ook docenten die het in mijn ogen minder goed deden. Juist daar kreeg ik motivatie van: dit wil ik later beter kunnen voor mijn leerlingen. In mijn ogen is Engels de belangrijkste moderne voertaal en ik ben blij dat dit nu een belangrijk deel van mijn leven uitmaakt!”  

Wat is voor jou tot nu toe een hoogtepunt in je studie?  
“Mag ik ook twee hoogtepunten noemen? Eén in de categorie ‘studie’ en de ander in de categorie ‘sociaal’. Op studiegebied is mijn stage absoluut een hoogtepunt. Ik zat eindelijk op de plek waar ik wilde zijn. Ik kon eindelijk doen wat ik zo graag wilde doen. Hoewel ik nooit heb getwijfeld aan deze opleiding, was het toch een bevestiging dat het vak écht bij me past. Na mijn snuffelstage, in het eerste jaar van de opleiding, ben ik door die school opnieuw benaderd om de vervolgstage te komen lopen. Dat is een enorme eer! Een ander hoogtepunt op sociaal gebied is mijn lidmaatschap bij studievereniging Lingua (van FLOT). Je leert hier echt hetzelfde soort mensen kennen om mee te socializen. Je borrelt met elkaar en volgt bijvoorbeeld lezingen over mentorschap of autisme. Mijn lidmaatschap bevalt zo goed dat ik nu ook in het bestuur zit.”  

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?  
“In het derde jaar staat ‘Internationalisering’ op het studieprogramma en gaan we drie maanden naar het buitenland toe. Je kunt daar lesgeven en helpen op summercamps. Alles staat in het teken van de verdere ontwikkeling van jou als docent. Je krijgt de mogelijkheid om naar een land te gaan waar je normaalgesproken als student niet snel naartoe gaat. Dat kan vaak simpelweg niet omdat het heel ver weg is of juist heel duur. Zo lijkt mij het heel interessant om ervaring op te doen in een derdewereldland. Het onderwijs is er heel anders ingericht en ik denk dat het heel goed is voor mijn eigen ontwikkeling. Je kunt met eigen ogen ervaren hoe het er daar aan toe gaat en dit meenemen in jouw kijk op het onderwijs.”  

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?  
“Mijn doel is om leerlingen te laten houden van mijn vak! Dat ze daadwerkelijk beter worden in Engels is een mooie bijkomstigheid. Maar ik vind het nog veel belangrijker om te zien dat leerlingen met plezier naar mijn les komen en het écht leuk vinden. Dat ze het uiteindelijk voor zichzelf doen en niet omdat het perse moet vanwege de leerplicht. Dan is voor mij: mission accomplished.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
Volg je gevoel! Probeer het gewoon en kijk of het iets voor je is. Ik heb geen dag spijt gehad dat ik deze opleiding ben gaan volgen. De meeste studenten die deze opleiding gaan doen, zijn gewend dat Engels van een leien dakje gaat. Dat is toch anders als je in een klas komt vol studenten die gewend zijn ‘de beste’ te zijn. Onthoud goed: jij bent niet de enige die onzeker is. Iedereen is stiekem bang om niet meer de beste in Engels te zijn. Tijdens de opleiding volg je verschillende losse vakken van Engelse grammatica en zinsbouw tot de geschiedenis, uitspraak en het lesgeven zelf. Er is altijd wel iets waarin je kunt uitblinken!”