Student Yasmina over de lerarenopleiding Duits (deeltijd)

‘De deeltijdopleiding is geschikt om in je eigen tempo de taal te leren’

Yasmina Jimenez
Student Leraar Duits bachelor deeltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Duits gekozen?

“Ik ben deze opleiding op een andere hogeschool gestart, maar dat beviel niet goed. Fontys staat goed aangeschreven en dus heb ik een switch gemaakt. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Er wordt op een goed niveau lesgegeven en per onderdeel ga je dieper in op de lesstof. Zowel op leesvaardigheid als spreek- en schrijfvaardigheid. Ik merk dat mijn taalniveau sinds ik hier studeer heel erg vooruit is gegaan en dat zorgt voor zelfvertrouwen. Als ik weet dat ik de Duitse taal correct kan spreken en toepassen, dan vind ik het ook makkelijker om de taal aan iemand anders te leren.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Dat is heel uitdagend. In vergelijking met mijn medestudenten ben ik met mijn 25 jaar de jongste student. Ik werk vier dagen in de week en dat is soms wel pittig, dan raad ik anderen niet aan. Ik ga zelf ook terug naar een driedaagse werkweek, dat is beter haalbaar. Bij een deeltijdopleiding is plannen heel belangrijk én persoonlijk. Ik ben bijvoorbeeld echt geen ochtendmens. Voor mij werkt het heel veel fijner om mijn huiswerk van 10.00 tot 13.00 uur te maken of van 20.00 tot 00.00 uur. Wel is het soms lastig is om vanuit mijn intrinsieke motivatie na school aan mijn studie te werken, na een lange dag is dat best vermoeiend. Het fijne aan het volgen van een deeltijdopleiding is dat docenten er begrip voor hebben als je een keer een opdracht niet op tijd af hebt. De verantwoordelijkheid ligt bij jou.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Door heel erg naar mijn fouten te kijken, dat vind ik heel fijn. Zo leer ik mijn zwakke punten herkennen en die kan ik vervolgens weer verbeteren. Dat helpt mij enorm. Zo heb ik bijvoorbeeld moeite met de uitspraak van de Duitse ‘g’, de klank is bij mij heel Nederlands. Als tip van mijn taaldocent kreeg ik de oefening om ‘wichtig is richtig’ vaak te herhalen. Dat werkt heel goed. Mijn taaldocent is heel sympathiek en grappig, ze geeft les met een vleugje humor en dat maakt het extra leuk om de taal nog beter te leren.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Omdat ik qua leeftijd dichtbij de leerlingen sta, kan ik me goed verplaatsen in hun gevoelens. De angst om een nieuwe taal te leren spreken herken ik, daar loop ik zelf ook nog tegenaan. Ik wil en kan ze van deze angst af helpen. Ook wil ik het verschil maken door tijdens de lessen meer spreekvaardigheid toe te passen. Door de Duitse taal in het dagelijkse leven van de leerlingen te integreren, krijgen ze het sneller onder de knie. Dat kan al heel simpel door een aantal regels tijdens de les toe te passen. Door ze bijvoorbeeld de vraag om naar de wc te gaan standaard in het Duits te laten stellen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Blijf in jezelf geloven, en probeer te denken in mogelijkheden. Als je een doel hebt, ga ervoor! Ook al lukt het bijvoorbeeld niet om in één keer je Propedeuse te behalen, accepteer dan dat je er twee jaar voor nodig hebt. Het leren van een taal vraagt gewoon veel tijd en gun jezelf die tijd ook. De deeltijdopleiding is geschikt om in je eigen tempo de taal te leren.”

Student Yasmina

Yasmina studeert Leraar Duits deeltijd in Tilburg

ga naar leraar duits (deeltijd)