Gelijke Kansen Alliantie (GKA)
De transformatieve school
Self-efficacy ontwikkelen bij leerlingen
Deze digitale leeromgeving met als thema ‘Self-efficacy ontwikkelen bij leerlingen’ is tot stand gekomen door deelname aan het project ‘Tilburg brengt je verder: gelijke kansen voor ieder kind’. Gemeente, onderwijs, opvang en jeugdinstanties willen met dit project samenwerken aan talentontwikkeling voor alle kinderen en jongeren, zodat ze opgroeien tot burgers die er toe doen, die meedoen en die allen gelijke optimale kansen krijgen.
Dit project is vanuit de Gelijke Kansen Alliantie (GKA) opgestart, met als thema ‘de Transformatieve school’, onder leiding van Illias El Hadioui. Daarbinnen is een proeftuin gestart met drie scholen, waarbij de focus is gelegd op het versterken van ‘Self-efficacy’ bij leerkrachten, met als doel om van daaruit Self-efficacy bij leerlingen te versterken. Self-efficacy (Bandura, 1979) gaat over hoge verwachtingen van jezelf vanuit een intrinsiek geloof in je eigen capaciteiten.
Tijdens de uitvoering van dit project heeft het lectoraat ‘Waarderen van Diversiteit’ van Fontys OSO onder leiding van de lector Linda van den Bergh onderzocht wat het bevorderen van Self-efficacy bij leerkrachten met het ‘Transformatieve school (TS) programma’ voor effecten heeft op de Self-Efficacy van leerlingen.
De transformatieve school
Redwane Bouttaouane - Hoofdtrainer en coach bij De Transformatieve School
Werk maken van gelijke kansen
Linda van den Bergh - Lector Waarderen van Diversiteit, Fontys OSO
Deze digitale leeromgeving geeft een inkijk met beeldimpressies over Self-Efficacy bij leerlingen ontwikkelen. Er worden instrumenten voor onderzoek naar Self-efficacy bij leerlingen aangereikt, er zijn beeldimpressies en data van leerlingen en hun beleving van Self-efficacy en de rol van de leerkracht hierbij. Er worden tools aangereikt om op je school of in je klas met ‘Self-efficacy ontwikkelen bij leerlingen’ aan de slag. Tot slot zijn er literatuursuggesties voor verdere verdieping.