STARR: Uit de situatie

Een leerling uit de situatie halen om strijd te voorkomen.

Kern

Een leerling vertoont uitdagend gedrag tijdens een instructie. Dit is storend voor de groep. De juf laat de leerling iets wegbrengen en geeft hem de keuze om even apart te werken. Later geeft ze hem individueel een verkorte instructie.

Situatie

N. is een drukke en aanwezige jongen. Tijdens de spellinginstructie roept hij opmerkingen door de groep, hij tekent op een blaadje en hij raakt steeds andere kinderen aan. De andere kinderen hebben hier last van.

Taak

Mijn taak is het geven van een goede spellinginstructie aan de hele groep, ook aan N.

Actie

Ik heb N. gevraagd of hij mijn kopje even beneden in de keuken wilde zetten. Ik knipoogde hierbij en hij wist genoeg. N. liep naar beneden om het kopje weg te brengen en toen hij terug kwam zei ik; ‘N., je hebt nu al een deel van de instructie gemist. Je mag kiezen; óf je sluit nog aan óf je gaat aan je basistaken werken en ik leg het je zo even uit.’ Hij koos ervoor om te gaan werken aan zijn basistaken.

Resultaat

N. is zelf rustig aan de slag gegaan met zijn werk. Na de instructie heb ik hem een verkorte instructie gegeven, in een één op één situatie.

Reflectie

Doordat  ik N. uit de situatie haalde, hoefde ik niet de strijd met hem aan te gaan. Hierdoor kon de instructie voor de andere kinderen gewoon doorgaan. N. heb ik de instructie uiteindelijk toch kunnen geven. Hierdoor was mijn doel, op een andere manier, toch bereikt. Uiteraard heb ik ook met hem besproken dat het leren volgen van een groepsinstructie wel belangrijk is, zeker met het oog op de middelbare school. De situatie deed zich voor vlak voor de zomervakantie in groep 8 en voor N was de basisschool al wel een beetje klaar. Hij realiseerde zich wel dat hij op zijn nieuwe school ook instructie in een groep zal moeten volgen en dat dit niet kan op de manier waarop hij zich gedroeg. Hierdoor is het een waardevol leermoment geweest en hij is meer intrinsiek gemotiveerd geraakt om de volgende keer wel constructief aan te sluiten bij een groepsinstructie.