De medezeggenschap zet flinke stappen

Fotograaf: Marinus Dekkers (l, IMR) en Tim Durlinger (r, Nishant Bhola) Fotograaf: Marinus Dekkers (l, IMR) en Tim Durlinger (r, Nishant Bhola)

Tilburg, 5 februari 2018  l  This article in English

De Instituutsmedezeggenschapsraad (IMR) van FHK kreeg anderhalf jaar geleden veel nieuwe leden en heeft sindsdien flinke stappen gezet. Zowel op het gebied van professionalisering als zichtbaarheid. Inmiddels zijn ook de eerste directiebesluiten gevallen met de 'kleur en smaak van medezeggenschap'.

Nishant Bhola, fotograaf: Tim Durlinger Nishant Bhola, fotograaf: Tim Durlinger
Dat zegt Nishant Bhola van de IMR, lid sinds februari 2015. Bij de start van de vernieuwde raad nam hij het voorzitterschap op zich. Geconstateerd werd dat de bekendheid van dit orgaan problematisch was. Daaraan is het afgelopen half jaar gewerkt. Medewerkers en studenten werden gewezen op de FHK-portal, waar onder meer notulen staan van IMR-vergaderingen. Ook zijn agenda's van vergaderingen bekendgemaakt en Nishant is er zelfs over gaan vloggen. "We willen aan iedereen uit kunnen leggen waarom we iets hebben beslist."

Tegelijk ervaart hij bij de directeur en adjunct-directeur veel openheid als het gaat om het tijdig en meer informeren van de raad. "Daardoor klinkt het geluid van de IMR, en daarmee van de achterban, door in belangrijke besluiten op directieniveau. We voelen ons serieus genomen." Het gaat er daarbij volgens hem niet om of je elkaars ideeën goed vindt. "Je moet juist kritisch kunnen zijn. Het vraagt om een bepaalde professionaliteit, volwassenheid en cultuur om dan het gesprek met elkaar aan te gaan."

Cyclus

Een van de grootste veranderingen is de introductie van een vergadercyclus. Vroeger vergaderde de IMR één keer per maand. Nu vormen drie vergaderingen één cyclus, die zes keer per jaar terugkomt. In de eerste stellen de voorzitter en directeur de agenda samen en ook of een onderwerp ter informatie, bespreking of instemming wordt besproken. "Vervolgens hebben we een A-vergadering, zonder de directie. We bereiden daarin de bespreekpunten voor en verzamelen informatie bij de achterban, directie of MT (managementteam,red.). We moeten niet verrast worden door moeilijke vragen. Dan bouw je geen vertrouwen op en dat heb je nodig om tot kwaliteit te komen", vindt de voorzitter.

Na die beraadslaging mailt hij de vragen die er bij de IMR nog leven naar de directie. "Zodat we bij de B-vergadering, met de directie erbij, al een aantal stappen verder zijn." Nishant (31), die docent is bij de sector Dans, heeft intussen ook al de nodige toehoorders bij die openbare B-vergaderingen gespot. "Nu gaan we dat proactief maken door in de A-vergaderingen collega's en studenten uit te nodigen om ons te informeren over hun ervaringen." Die relatie met de werkvloer moet in 2018 verder tot leven komen.

Een ander speerpunt voor dit jaar is de nauwere band met de Opleidingscommissies (OC's). Die zijn sinds september, net als de medezeggenschapsraden tientallen jaren eerder, een wettelijk orgaan. Nishant: "Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om de expertise, die we als IMR hebben opgebouwd, te delen met de OC's. Ook willen we er vaker informatie mee uitwisselen."

Groepsfoto IMR: achterste rij (vlnr.): Chantal Bertens, Sonja Oberkofler, Sophia Herzorg; middelste rij Alex van Breugel, Nishant Bhola en Lenni van Rixtel; onderste rij Esther Brabers-van Bilsen en Koen Lieckens. Fotograaf: Marinus Dekkers.   Groepsfoto IMR: achterste rij (vlnr.): Chantal Bertens, Sonja Oberkofler, Sophia Herzorg; middelste rij Alex van Breugel, Nishant Bhola en Lenni van Rixtel; onderste rij Esther Brabers-van Bilsen en Koen Lieckens. Fotograaf: Marinus Dekkers.

Harde noten

Inmiddels heeft de IMR harde noten gekraakt over bijvoorbeeld het mobiliteitsplan van FHK en - "een terugkerend thema" - het tevredenheidsonderzoek onder medewerkers. Nishant heeft gemerkt dat er soms een groot gat zit tussen het MT-beleid en draagvlak daarvoor op de werkvloer. "Wat de IMR bereikt heeft is dat die kwesties aan het licht komen, onder de aandacht gebracht worden en dat er invloed is op de besluitvorming. Het is een lange weg, maar we zijn gestart."